Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Dejte na recenze už od samého počátku

Vyrážíte na trh s novým produktem? Základem úspěchu je pre­‑testing.

Máte v plánu na trh uvést nový produkt? Výborně! Skvělé nápady však nejsou všechno. Zejména ve světě digitálního marketingu. Proto je zapotřebí nepodcenit přípravu. Jedním ze způsobů, jak uspět, je sbírání recenzí ještě před tím, než se váš produkt objeví na trhu. Jaký to má smysl, ptáte se? Pro vás a váš byznys obrovský.

Trendem jsou videorecenze

Díky cenným recenzím budete nejenom hned vědět, jak si u potenciálních zákazníků vedete, ale také se vám poodkryjí nedostatky, které budete mít ještě stále ve svých silách odstranit. Recenze také rychle budují zákaznickou základnu a kladně ovlivňují zejména takzvaní early adopters (první zákaznické vlaštovky). Další recenze na sebe díky tomu nenechají dlouho čekat. Navíc se pak dostaví efekt sněhové koule, kdy se na sebe budou nabalovat další a další recenze zcela organicky. Jakmile totiž nový zákazník uvidí, že byl produkt hodnocený, spíš si ho zakoupí a rád zanechá i svůj názor. Opomenout nelze ani zahraniční trend — videorecenze, které zatím v Česku nejsou tak rozšířené, přesto jde o formát, jenž získává na dosahu, a na který se též v Testuj.to zaměřují čím dál častěji.

Reklama
ČEZ

„Za rok přijde na trh 30 tisíc nových produktů. Všechny jsou jedinečné, převratné a lákavé. A přesto jich 95 procent selže (University of Toronto, Inez Blackburn, 2018; pozn. red.). Na vině je většinou nedostatečná příprava uvedení produktu na trh, opomenutí důsledného ověření, že si nový produkt najde své zákazníky nebo totální absence strategie budování důvěry,“ říká Eva Čejková, výkonná ředitelka Testuj.to. Těmto problémům jde ale naštěstí předejít.

Víc očí víc vidí

Ačkoliv jste přesvědčeni o tom, že máte ve svých rukou naprosto dokonalý produkt, držte se nohama na zemi. Můžete být totiž obětí autorské slepoty. Abyste se proto ujistili, že máte vše dokonale vymyšlené, zkuste pre­‑testing. Díky němu si váš produkt vyzkouší reální uživatelé v běžných podmínkách, a recenze se vám jen pohrnou. Zjistíte, jestli má váš produkt ještě nějaké mouchy, které by bylo vhodné odstranit, recenzenti vám sdělí, zda vše funguje tak, jak by mělo, a díky eliminaci slabin do budoucna ušetříte v rámci reklamací a oprav. Dostanete zkrátka velmi cennou zpětnou vazbu.

Něco o tom ví i společnost Bosch, kterou trápil nedostatek kvalitních recenzí u nově uvedených produktů. Společně s týmem Testuj.to si na začátku popsaly cílové skupiny zákazníků a vybraly produkty k otestování. Testeři si nakonec mohli vybrat mezi měřicím laserem a čisticím kartáčem. Díky tomu došlo k nárůstu kvalitních recenzí, autentických fotografií od testerů a ztrojnásobení prodejů čisticího kartáče.

Recenzemi to začíná

„Produkt bez recenzí zakoupí jen asi deset procent zákazníků. A z tohoto zlomku pouhých pět až deset procent zanechá hodnocení samo od sebe (zdroj websitebuilder.org; pozn. red.). To znamená, že z každých 100 lidí, kteří váš produkt uvidí, nakoupí maximálně desítka a z té získáte přinejlepším jednu krátkou recenzi,“ vysvětluje Čejková s tím, že příprava základního objemu recenzí ještě před uvedením vašeho produktu na trh je opravdovou nutností, na které závisí jeho úspěch.

Společnost Mast — Jägermeister díky recenzím získala potřebnou jistotu před tím, než uvedla na trh pomerančový likér Cointreau. Testuj.to oslovilo přes komunitu Ženy, s. r. o. 50 testerek, které dodaly velmi cenné recenze i s nápady a fotografiemi, jak likér konzumovat a jak to dělají u nich doma. To zadavatele velmi mile překvapilo a pomohlo mu to i v následné marketingové komunikaci. Pak už jen stačilo přeložit recenze do slovenštiny a bylo jich rázem dvakrát tolik.

„Podle výzkumů 72 procent zákazníků vnímají produkt s pozitivními recenzemi jako důvěryhodný, i když s ním nemají žádnou osobní zkušenost (zdroj Amity, 2021; pozn. red.). Ve věkové skupině od 18 do 34 je to dokonce až 91 procent (zdroj BrightLocal, Local Consumer Review Survey 2022; pozn. red.). V některých studiích recenze přinesly i téměř trojnásobné zvýšení počtu zákazníků, obzvlášť, když jsou na webu dobře vidět,“ uzavírá Eva Čejková. Recenze zkrátka slouží jako nálepka, na které je uvedeno: ověřeno skutečnými lidmi. A to prodává.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)