Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Tomáš Braverman: e-commerce to zvládne

Vítězit budou e-shopy, které dokáží levně nakoupit a mají nízké provozní náklady, říká Tomáš Braverman z Heureky.

Jaký vývoj očekáváte v příštím roce a jaké trendy se budou v odvětví nejvíce projevovat?

E-commerce už je natolik významnou součástí celé ekonomiky, že její vývoj kopíruje situaci v celém retailu. Očekávám, že vzkříšení onlinu přijde se snížením inflace a s poklesem úrokové míry, což mezi lidi vnese pozitivní sentiment, který ochotu lidí utrácet peníze opět nastartuje. Více než dříve budou zákazníci hledět na cenu a celkovou výhodnost nabídky, což bude službám našeho typu hrát do karet. Vítězit budou e-shopy, které dokáží levně nakoupit a mají nízké provozní náklady. I tak bude první čtvrtletí, možná i pololetí příštího roku, pro obchodníky velmi náročné.

Reklama
MMcite

Přinese recese krachy e-shopů a konsolidaci trhu?

K částečné konsolidaci trhu určitě dojde. I v segmentu e-commerce totiž bude docházet k propouštění a u některých e-shopů dojde i k existenčním problémům, což podpoří částečnou konsolidaci trhu. Spíše než o prodejní procesy s velkou valuací se bude jednat o slučování hráčů a přebírání závazků. Problémy mohou přijít bez ohledu na velikost e-shopu, bude záležet na investorském zázemí e-shopů a jejich profitabilitě. Věřím, že to velká část trhu zvládne, e-commerce je hodně pružný trh. Na rozdíl od průmyslových společností jsou ty digitální hodně agilní, nejsou zatíženy vysokými provozními náklady a nejsou závislé na energiích.

Očekáváte zesílení nakupování z mobilů? A jak na to reagujete?

Už dnes mají mobilní přístupy mezi zákazníky dominanci, v Česku je to už přes 60 procent přístupů. Jejich podíl pořád roste a i nadále bude pokračovat. My i naprostá většina hráčů na trhu vnímáme perfektně přizpůsobené mobilní prostředí jako naprostou nutnost a přirozenost, a kdo to ještě neudělal, tak na tom bude muset velmi rychle začít pracovat, protože pro něj udržení trhu bude pekelně těžké.

Jaké novinky či inovace máte pro rok 2023 připraveny?

Jednou z hlavních novinek příštího roku bude nasazení jednotného webového prostředí, které znají čeští i slovenští zákazníci, na všechny další trhy Heureka Group. Hodně se v příštím roce těším taky na spuštění automaticky vypočítaných reálných slev na Heurece. Slevy budou vypočítávány v souladu s aktualizovaným zákonem o ochraně spotřebitele, který vstoupí v platnost v následujících týdnech, a zákazníkům přinesou ucelený přehled o reálných slevách napříč celým českým internetem.

Jak bude trh nadále ovlivňovat vstup tržišť jako Allegro, Kaufland a dalších?

Marketplace je obecně celosvětový trend, přes marketplaces celosvětově proteče 62 procent globálního obratu online. U nás se zatím bavíme o nižších jednotkách procent. Příchod Kauflandu, Allegra s Mallem a fokus Amazonu na náš trh určitě tento podíl zvýší, i když takovou dominanci, jako má Allegro v Polsku, nečekám. Obecně se tržiště, včetně Alzy, budou snažit zákazníkům poskytnout top nabídku, ať už cenou, nebo doprovodnými službami či výhodným loyalty programem, z čehož ve výsledku bude profitovat právě zákazník. E-shopy by měly marketplace vnímat jako další marketingový nástroj a prostředek, jak oslovit další zákazníky.

A plány na rozvoj vlastního Heureka tržiště?

Dlouhodobě se snažíme být pro zákazníka místem, kde najde kompletní informace o online nakupování, od inspirace a nákupních rádců při výběru produktu až po samotné dokončení nákupu. Heureka marketplace je jednou z cest, na které pracujeme, abychom mohli tento obsah uživatelům nabídnout. Naší ambicí je stát se pro zákazníky jediným místem se všemi nabídkami agregovanými z celého trhu.

Celý rozhovor si můžete přečíst v MAM Ročence 2022, koupit si ji můžete zde.

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)