Co přinesl rok 2022 do českého retailu? Nadčasové designy a řešení, jedinečné zákaznické zážitky, ale i nové technologie a koncepty, které v českém retailu nemají obdoby.
Uplynulý rok nastolil nové trendy v oblasti nakupování v kamenných prodejnách a nastartoval několik trendů, jež mohou český retail formovat v následujících letech. Některé projekty však posunuly maloobchod v Česku na novou úroveň a mají dobře nakročeno k tomu stát se průkopníky v českém retailu. V Moris design na dvou takových projektech pracujeme.
První sdílená prodejna v ČR
Až dvanáct značek v jedné prodejně a všechny mají jedno společné — jde o e-shopy. Své produkty prodávají z velké části online a přicházejí tak o možnost využívat komunikaci v prodejně k vyvolání emocí a impulzivního nákupu. Zároveň se jim ale nevyplatí investovat do vlastní prodejny. Toto dilema řeší nová sdílená prodejna Pikito v pražských Štěrboholech. V ní mohou e-shopy využívat výhody prodejny a zároveň sdílet mezi sebou náklady, které se tak významně snižují.
Zákazníci si mohou zboží nejen prohlédnout a vyzkoušet, ale i zakoupit přímo na místě. Místo slouží také jako výdejna. V uličce se tak nachází ostrůvek se dvěma panely. Na dotykové obrazovce si zákazník najde svou objednávku, kterou může rovnou uhradit pomocí přiloženého terminálu. Pořadí zásilek nakupující uvidí přehledně na obrazovkách u panelů i u pokladen.Koncept sdílené prodejny nabízí řešení e-shopům, které po covidovém boomu zaznamenávají úbytek zákazníků. Jedná se o kompromis mezi online a kamenným obchodem, ze kterého nejvíce těží zákazníci a tím i prodejci. Je pravděpodobné, že si nakupující na podobnou možnost zvyknou a bude tím ovlivněn budoucí vývoj nejen in-store, ale i e-commerce. Ostatně již nyní zavádíme koncept i v zahraničí. Například v Rumunsku klient zaznamenal velký zájem o službu ze strany e-shopů.
Nástup bezobslužných prodejen
Tento rok přinesl změny i do běžných prodejen. Například s potravinami či chovatelskými potřebami. Na podzim jsme ve spolupráci s agenturou Knowinstore představili novou službu pro prodejny — futureshop247.cz. Jedná se o hotové řešení pro automatizovaný provoz poboček, které tak mohou fungovat bezobslužně celý den, sedm dní v týdnu. Tím se maximalizuje jejich výkon a samozřejmě i zisky. Zákazníci si navíc mohou nakoupit kdykoliv — v noci i během státních svátků, kdy má konkurence zavřeno. To prodejnám dává obrovskou konkurenční výhodu a mohou se tak rozšířit i do vzdálenějších lokalit, které se běžným prodejnám s personálem nevyplatí.Letos otevřela značka Super zoo první bezobslužnou prodejnu s chovatelskými potřebami v Evropě.
Příští rok otevřeme první prodejnu potravin podle našeho bezobslužného konceptu, která v tomto režimu pojede i přes den. Jsme přesvědčeni, že se jedná o nový „trend-setter“. Velké společnosti se touto cestou více přiblíží svým zákazníkům a ušetří na nákladech. Snadno také kontrolují počet zákazníků v prodejně, takže lze mít otevřeno i během pandemií, a poslední roky nám ukázaly, o jak velkou výhodu jde.Prodejcům, kteří se rozhodnou na bezobslužný provoz přejít, nabízíme dvě možnosti — buď technologii instalujeme do jejich již zavedené prodejny, anebo zákazníkům postavíme novou bezobslužnou prodejnu. Ať už podle našeho univerzálního konceptu, nebo dle přání klienta a zaměření prodejny.