Naším hlavním cílem je dlouhodobý udržitelný růst, říká Radek Veselý, předseda správní rady Malfini.
Nastavili jste si novou strategii pro rozvoj Malfini, co chystáte?
Za těch 25 let jsme vyrostli tak, že jsme se pro další rozvoj potřebovali podívat, jak opět zvýšit dynamiku. Hlavním cílem je dlouhodobý udržitelný růst firmy. Z byznysového pohledu bychom měli letos dosáhnout obratu 2,6 miliardy korun a v roce 2028 pěti miliard. Při budování hodnoty firmy ale nejde jen o zisk. Proto chceme více rozvíjet náš brand, který k této hodnotě významně přispívá. S tím je spojené, co Malfini představuje pro zaměstnance, klienty, partnery i veřejnost. Dovnitř firmy je pak velkým tématem její fungování, systém řízení, firemní kultura, transparentnost a otevřená komunikace.
Jak chcete rozvíjet brand? Pomůže nedávná změna v marketingu, který od července vede nový ředitel?
Změn jsme udělali více, a to nejen v marketingu. Co se ale jeho týká, tento tým jsme posílili a rozdělili na čtyři části – „corporate“, který má na starosti firemní identitu i brand, digitál, trade marketing a produkt. Každý z nich má své úkoly pro naplnění celofiremního cíle v roce 2028. Dá se říct, že jsme se vrátili zpět na začátek a zrevidovali si hodnoty společnosti, její identitu, vizi, misi i přání akcionářů. A sledujeme, jestli všechny naše aktivity i komunikační kanály dbají na tato poslání. Musejí zvyšovat povědomí o značce, podporovat obchod, ale i zavádět digitální nástroje do všech částí firmy. Chceme postupně zavést metodiku a nástroje pro výpočet a měření hodnoty značky.
Váš přístup se tak přibližuje B2C společnostem, že?

Nemění se nic na tom, že jsme B2B firma, ale marketingové nástroje se B2C segmentu přibližují. Prohlubuje se potřeba individuálního přístupu ke klientům, a to se neobejde bez znalosti potřeb jejich koncových zákazníků. Díky tomu se pak například můžeme podílet na komunikačních i obchodních aktivitách klientů směrem k jejich zákazníkům.
Mění se potřeby v poslední době nějak výrazně?
Proměny probíhají stále, když se srovná dnešek s rokem 2011, kdy jsem do Malfini přicházel, je to už úplně jiná branže. Velmi se zplošťuje dodavatelský řetězec směrem ke koncovému zákazníkovi. Další významnou změnou jsou zákaznické segmenty, kdy vedle reklamních agentur rostou B2C online obchodníci, a tak se potřeby produktů rozšiřují k textilu pro každodenní nošení. A rostou nároky na produkty – materiálové složení, stálobarevnost, konkrétní produkt musíme klientům dodávat ve stejné podobě od jednoho do statisíců kusů. Navíc působíme v celé Evropě, a tak se liší nároky region od regionu. Třeba západní Evropa klade oproti Východu větší důraz na udržitelnost. Ale dá se očekávat, že se to v budoucnu vyrovná.
Neklesá kvůli udržitelnosti zájem o textil mezi reklamními předměty?
Z toho pohledu se dá říct, že všechny reklamní předměty jsou rychloobrátka, takže kvůli tomu ne. Na druhou stranu chceme naše partnery edukovat v tom, že naše produkty mají přidanou hodnotu právě v udržitelnosti a více to komunikovat i směrem k uživatelům produktů. Nabízíme nadčasovou módu, která kvalitou umožňuje dlouhodobé nošení, nejedná se o „fast fashion“. Jednou z aktivit v tomto směru je, že jsme partnerem udržitelného merche pro Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava. Na to bychom rádi navázali a aktivity rozšířili do celé Evropy.
Je pro vás složité přizpůsobovat se zpřísňujícím se evropským pravidlům pro udržitelnost?
My se o udržitelný přístup snažíme dlouhodobě, ještě než se začal stávat módním a objevovat se v legislativních povinnostech. Máme útvar pro ESG, což je dnes sedmičlenný tým, který dříve pracoval na CSR agendách a k tomu mu přibyla před pár lety oblast „compliance“. Mimo jiné musí sledovat právě měnící se legislativu. My trend vítáme, jen je smutné, že je to zatím roztříštěné a v každé zemi implementováno trochu jinak. Navíc zavedení již deklarovaných povinností se často posouvá v čase, chybí metodika a prováděcí pravidla, což velmi komplikuje plánování a přípravu.
Čeho se to například týká?
Třeba takzvaný digitální pas, který by měl v podstatě nahradit informační „labely“ na textilu. To je udržitelnější přístup i úspora materiálu. Jenže doteď není jasné, jestli to bude formou QR či čárového kódu nebo nějaké čipové technologie. Řeší se také, že žádné oblečení nesmí končit na skládkách či ve spalovnách. Naše idea je taková, že by se měly recyklovat všechny produkty. Už také máme kolekci recyklovaného textilu. Snažíme se upravovat design a složení produktů, aby byly snadno recyklovatelné. Také v této oblasti máme řadu plánů. Již spolupracujeme s řadou subjektů, které jsou v této agendě aktivní. Jsme ve spojení s Technickou univerzitou v Liberci, dále třeba spolupracujeme s Diakonií Broumov, kterým pro další zpracování dodáváme zboží vyřazené z prodeje.

Pomůže udržitelnému růstu i expanze? Nedávno jste otevřeli pobočku v Drážďanech.
Neříkal bych tomu expanze, prodáváme všude po Evropě, ale chceme prohlubovat naši přítomnost na trzích západní Evropy. Proto jsme otevřeli německou dceřinou společnost, která bude obchodně podporovat trhy regionu DACH a do budoucna i další státy. Proto také rozjíždíme další velkou investici, projekt výstavby distribučního centra v Ústeckém kraji. Její výstavbu budeme realizovat ve standardu BREEAM. Ostatně díky fotovoltaické elektrárně v distribučním centru jsme, co se týká elektrické energie, v Ostravě již soběstační.
Bude nové centrum podobně automatizované?
Ano. Chceme využít zkušenosti, které jsme získali při testování různých variant technologií v Ostravě. Například automatizovaný skladovací a vychystávací systém AutoStore se velmi osvědčil. Dále k němu budeme kombinovat další automatizované systémy pro naskladňování i vyskladňování celobalíků v regálové zóně a další technologie. Jinak už to skoro ani nejde. V letošním roce projde centrem 25 milionů kusů zboží, růstové plány pro rok 2028 počítají s 50 miliony. Ve špičce to aktuálně představuje 200 tisíc kusů za den. Navíc je tento objem realizován v okně zhruba dvou a půl hodin před uzávěrkou.
Vlastní logistiku ještě neplánujete?
Jako první vlaštovka se dá možná chápat naše elektrická dodávka, kterou rozvážíme ke klientům do zhruba 60 kilometrů okolo našeho ostravského centra. Dodání může proběhnout ve stejný den, kdy je umístěna objednávka. Ale ano, další rozvojovou aktivitou může být zavedení vlastní dopravy do vzdálenějších regionů. Uvidíme.
Mění se s nároky klientů i důležitost komunikačních kanálů?
Nejdůležitějším obchodním i komunikačním kanálem je náš e-shop. Sekundárními jsou další různé online nástroje, direct mailing a podobně. Současně máme na každém trhu tým obchodníků, jak na telefonu, tak i v terénu. Stále vnímáme jako velmi důležitý osobní přístup a osobní vztah s naším zákazníkem. Důležité jsou rovněž veletrhy, v našem oboru určitě nesmíme chybět v Düsseldorfu, ve Varšavě… Letos jsme byli na dvanácti expozicích. Je to také významný nástroj pro zvyšování povědomí o značce, protože nás tam mohou objevovat lidé, kteří nejsou našimi odběrateli, nebo jsou koncovými zákazníky.