Dvanáct let na českém a slovenském trhu a dlouhodobá spolupráce s klienty již není zárukou úspěchu a udržení pozice na trhu.
To, že pro mnoho eventových, reklamních a produkčních agentur znamenala pandemie covid-19 a lockdown s ní spojený konec, není tajemstvím. To, že se v momentě znovunastartování zábavního průmyslu spousta velkých společností potýkala s nedostatkem vhodných agentur, kvalifikovaných a hlavně kvalitních zaměstnanců, však zůstalo schováno pod pokličkou.
Během pandemie zmizela eventová oddělení napříč všemi korporáty a veškeré kontaktní aktivity se přesunuly do ústraní. Strategie firem v FMCG segmentu a finance alokované na on-trade se v drtivé většině případů přemístily do jiných kampaní a svět nějakou dobu fungoval pouze digitálně.
Pod jednou střechou
I přesto, že se většina z přeživších eventových a reklamních agentur naučila na proměny trhu během pandemie flexibilně reagovat, digitální revoluce zamávala nejednou z nich. Ti, kdo svůj rozsah práce nerozšířili, nebo se alespoň nepřiblížili virtuálnímu prostředí, postupně ztráceli krok s mladými, moderními a rychle se rozvíjejícími multifunkčními společnostmi, které jsou schopny zabezpečit projekt nejen po kreativní stránce, ale i té vizuální, produkční a hlavně digitální. V nejlepším případě in-house.
Krok jsme se rozhodli držet i my v Šafy production. Mnohokrát visela ve vzduchu otázka, zda je prospěšné, abychom nabízeli tak široký záběr služeb. V době pandemie a vlastně i po ní se však firma přesvědčila o tom, že sázka na multifunkčnost a flexibilitu jí pomáhá být součástí produkčního světa. Široký záběr nám totiž umožňuje klientům nabídnout rychlé a efektivní řešení.
Letošní letní sezona byla prvním testem fungování v novém eventovém prostředí. Ti, kteří naskočili do rychlíku a sezonu stihli, stavěli vše od začátku. Včetně důležitého elementu v podobě agenturního partnera. Pro řadu firem bylo velkým překvapením, že agentury nemají kapacitu se projektům věnovat, nebo v horším případě ukončily činnost. Agentury musely v době lockdownu propouštět stejně jako jejich klienti a nouze o kvalitní zaměstnance začala být zřetelná na obou stranách barikády.
„My jsme ji naštěstí zvládli. Nemusel jsem nikoho propustit. Věděl jsem, nebo tedy spíše doufal jsem, že jakmile se situace uklidní, budu potřebovat schopný tým lidí, kteří zvládnou požadavky a zadání všech klientů odbavit v čase jako před pandemií. Jsem si plně vědom toho, že konkurence mezi agenturami je obrovská, lidé v branži se mění a my potřebujeme utužit své místo na trhu.“ říká CEO agentury Šafy production Jan Šafář.
Know-how, které není vidět
Alespoň takto chápala iniciativu svých stávajících a v podstatě i budoucích klientů naše agentura. Změny, které se odehrávaly na straně klientů, podnítily Jana Šafaře ke krokům, které za 12 let fungování na českém i slovenském trhu nebylo nutné uskutečnit.
Otázka „proč měnit něco, co funguje?“ našla odpověď v momentě, kdy na straně klienta došlo ke kompletní obměně marketingového oddělení a strategie s ním spojené. Vybudované dlouholeté vztahy zamrzly a z agentury se stala jen hlavička na kalkulaci k zaslanému tendru.
I přesto, že jsou tendry a kalkulace s nimi spojené zaběhnutým procesem výběru správného partnera, agentury většinou znejistí. Pokud firma nevěnuje čas prezentaci sama sebe, klient nemá z čeho čerpat. Neprůstřelné know-how ani letité zkušenosti nejsou vidět. V mnoha případech tak vítězí elegantní fotky na webu a nejlevnější rozpočet. V případě Šafy production nebyla sebeprezentace nikdy důležitá, naopak kvalitně odvedené projekty byly vždy na prvním místě. Zakládáme si na dlouhodobé spolupráci s klienty, mezi které patří společnosti Pivovary Staropramen, Mast- Jägermeister, tabákový gigant Philip Morris nebo Red Bull.
Uvědomili jsme si, že chceme, aby naše práce byla vidět. A tak jsme nečekaně získaný čas využili k vytvoření mnoha vlastních projektů, vybudování nové korporátní identity, tvorbě nového webu a k interním změnám ve fungování firmy. Jednotný vzhled se nyní odráží nejen na sociálních sítích, ale i v nově zrekonstruovaných kancelářích v Čechách i na Slovensku. Díky různorodosti práce dokázala agentura fungovat i během pandemie covid-19. Vyhrála výběrové řízení pro WAI Moment, realizaci online talk show Amazing Stories by IQOS, několik spotřebitelských soutěží i kreativní koncept a výrobu hry pro značku Jägermeister.
„I přes pandemii jsme získali nové klienty. I přes pandemii jsme pracovali na velkých projektech. Neumíme se chlubit tím, co děláme. Teď je však ten správný čas dát o sobě vědět,“ říká CEO agentury Jan Šafář.