Česká technologická firma Cruxo spouští vlastní technologicko-konzultační butik. Nová služba propojuje know-how z e-commerce, digitálního marketingu, psychologie nákupu a datové analytiky a má značkám pomoci růst v konkurenčním online prostředí.
E-commerce už dávno není jen alternativní prodejní kanál, ale klíčové bojiště o zákazníka. Český trh má podle prognóz růst o 9 procent ročně až do roku 2033, přičemž globální trh s retail médii jen letos dosáhne objemu téměř 180 miliard dolarů. Tento růst je navíc poháněn mobilními telefony, které se brzy budou podle odhadů podílet na třech čtvrtinách všech e-commerce prodejů. Pro značky to znamená jediné: bitva o pozornost zákazníka bude ještě tvrdší.
Právě v tomto prostředí se boj o pozornost zákazníka stává klíčovým. Viditelnost produktu je na internetu na rozdíl od fyzického obchodu omezená. Zatímco v kamenném obchodě vidí zákazník v regálu desítky produktů, na desktopu je to výrazně méně a na displeji mobilního telefonu jsou to často jen dva až tři. Přitom až 70 procent nákupů se uskuteční z prvních zobrazených pozic.
„Značky si musí uvědomit, že digitální regál je nelítostné bojiště. Už nestačí na něm pouze být, je nutné na něm být neustále vidět. Konkurence mainstreamovým značkám rapidně roste, ale zároveň se objevuje i nová generace zákazníků s odlišným nákupním chováním. Generace Z, která vyrostla s mobilním telefonem v ruce, považuje online prostředí za svůj primární nákupní kanál. Gen Z reagují impulzivně, fungují vizuálně a oceňují autentické příběhy značek. Pokud vás nevidí, neexistujete pro ně. Proto je nezbytné pro značky pracovat s viditelností v rámci ecommerce,” vysvětluje Lenka Trunkátová, „head of retail media strategy“ z Cruxo.
Do online prostředí navíc vstupují noví, agilní hráči. „Tyto challenger brands dokáží i s malými rozpočty výrazně narušit zavedené pořádky, protože velmi dobře rozumí digitálnímu prostředí, mají skvěle zpracované produktové stránky a efektivně investují do retail médií, kde si ukrajují tržní podíl od zavedených značek,“ dodáva Trunkátová.
Mění se nejen trh, ale i samotní zákazníci a způsob, jakým značky přemýšlejí o svých investicích. V dnešním světě už nerozhoduje velikost, ale rychlost a schopnost adaptace.
„Stále více značek již dnes přesouvá své mediální rozpočty do retail médií z kanálů, kde nelze prokázat přímý dopad na prodej. Retail média jsou dnes tím, čím byl digitální marketing před patnácti lety, čeká je signifikantní růst z pohledu investic ze strany značek a postupně začnou být nedílnou součástí všech marketingových rozpočtů. Kdo tento trend nezachytí, toho konkurence v e-commerce převálcuje,“ říká Jan Galgonek, spoluzakladatel a výkonný partner v Cruxo.
Spuštěním konzultačního butiku Cruxo reaguje právě na rostoucí význam retail médií v posilování pozice značek v e-commerce.
„Naše řešení přináší nad rámec technologie vhled do e-commerce a nákupního chování spotřebitele. Stále silněji vnímáme, jak značky bojují s komplexitou, nedostatkem času a specializace. Růst v e-commerce je disciplína, která vyžaduje pochopení detailu a rychlé reakce. Značkám ušetříme množství manuální práce a nabídneme strategickou expertízu, která pomůže naplno využít agilní možnosti, data v e-commerce a pomůže jim uspět v tomto prodejním kanále,“ říká Michal Trunkát, výkonný ředitel společnosti Cruxo.
Spuštění nového technologického konzultačního butiku proběhlo na uzavřeném eventu exkluzivně pro zvané. Zúčastnili se jej zástupci předních hráčů v retailu a e-commerce, jako jsou P&G, Danone, L’Oréal a Perrigo, ale také úspěšné české firmy jako Brit, Ultra Premium Brands nebo MoVit Energy. Diskuze potvrdila, že bez ohledu na velikost či odvětví řeší všichni stejný problém a mají stejný cíl – vyhrát boj o zákazníka na digitálním regálu.
Za řešením stojí špičkový tým kombinující znalosti retailu, ecommerce a marketingu. Jan Galgonek má za sebou úspěšný exit mediální a reklamní skupiny Adexpres, přičemž poslední tři roky se věnoval budování technologické konzultační skupiny Flo. Lenka Trunkátová kombinuje retailovou zkušenost ze strany značek i retailera. Na manažerských rolích působila ve společnostech Procter & Gamble, Plzeňský Prazdroj a Rohlík specializuje na psychologii nákupního chování a v Cruxo vede konzultační divizi. A Michal Trunkát strávil 12 let v Procter & Gamble, kde posledních 5 let vedl e-commerce a společně s Galgonkem stojí za vznikem platformy Cruxo.