Reklama
Megaboard

E-commerce scéna ožívá, ale čekají ji velké výzvy

Lukáš Behúň, ředitel divize E­‑commerce v Seznamu, hovoří o aktuální situaci i nových trendech na online trhu.

Jaké tendence v e­‑commerce v poslední době pozorujete?

Období růstu, které oblast e­‑commerce zažívala během pandemie koronaviru, vystřídalo vystřízlivění. V důsledku nejisté ekonomické situace a vysoké inflace začali lidé šetřit a stali se cenově senzitivnějšími. Tato srážka s realitou ukázala, jak pevné jsou základy, na kterých firmy stojí, a také prověřila jejich schopnost pracovat s cashflow a flexibilně plánovat. V posledních měsících se dá opatrně říct, že e­‑commerce je z nejhoršího venku, chuť nakupovat u spotřebitelů roste a zvyšuje se i průměrná hodnota objednávky. Česká e­‑commerce ale prochází i jinou transformací – do našeho prostředí vstoupilo několik velkých hráčů, kteří díky síle značky, cenové politice, know­‑how nebo velikosti zdrojů získávají na trhu stále silnější postavení. Vedlejším efektem této proměny je pak i větší konkurence na trhu, která ve formě růstu marketingových nákladů zasahuje e­‑shopům do ziskové marže. Prodejci tak musejí hledat další alternativy, jak zákazníky oslovit.

Jak mohou postupovat?

Prodejci by se měli zaměřit na dlouhodobé konkurenční výhody. Jednou z nich je i budování privátních značek a přímý prodej. Obecně se dá říct, že vlastní značky prodejcům přinášejí větší marži i loajalitu zákazníků, kontrolu nad dodavatelským řetězcem a možnost rychlé reakce na zpětnou vazbou. Trendem v e­‑commerce je zvyšování frekvence nákupu a privátní značky mu jdou jednoznačně naproti.

Jak na boom privátních značek reaguje Seznam?

Naším cílem je poskytnout prodejcům dostatek prostoru, aby mohly prezentovat vlastní značky a získat nové zákazníky. Produkty i profil proto zobrazujeme na Zboží.cz a dalších místech Seznamu zcela zdarma. Správci značek zároveň mají možnost své produktové portfolio sami a zdarma spravovat v intuitivním administračním rozhraní. Díky možnosti upravovat popisy, fotografie nebo parametry produktů mohou bezplatně vyzdvihnout své benefity a konkurenční výhody. Vedle toho nabízíme i nativní formát Product Ads, který zásadně zvyšuje vizibilitu produků ve výsledcích hledání, a tím je pomáhá dostat do povědomí spotřebitelů.

O jakých funkcích Zboží.cz by obchodníci měli vědět?

Za zmínku rozhodně stojí nový formát Slevy. Kupující chceme upozornit na opravdu výhodné nabídky a aktuální slevy prodejců. Inzerenti tak získávají účinný nástroj k propagaci slevových akcí, který jim pomůže přitáhnout pozornost kupujících. Informaci o slevě ukazujeme jak na produktových kartách Zboží.cz, tak v rámci Zboží inzerátů napříč weby Seznamu. Další novinkou je rozšíření diagnostiky, jež identifikuje nesrovnalosti v datech, která k nám prodejci posílají. Kvalita dat má zásadní vliv na to, zda uživatel zboží daného prodejce najde, zda se zobrazí ve správné kategorii a jaké informace o něm získá. Tyto aspekty pomáhají zlepšovat návratnost investice do reklamy.

Pravidla hry ovlivní i plánované ukončení podpory cookies třetích stran. Jak se na něj v Seznamu připravujete?

Změny, které Google zkraje roku 2025 chystá, omezí schopnost vyhodnocovat efektivitu kampaní, a tím pádem i návratnost investic do reklamy. Proto je důležité se na budoucnost bez cookies třetích stran včas připravit. V Seznamu si inzerenti mohou už dnes měření konverzí rozšířit o nové možnosti, které proběhlé objednávky identifikují i bez cookies třetích stran. Odměnou jim bude nárůst rozpoznaných konverzí ve všech prohlížečích. Tyto úpravy také pomohou zvýšit výkon retargetingových kampaní. Navíc dlouhodobě pracujeme na řešení, které umí konverze s velkou přesností modelovat. Tuto funkci pak využijeme v případech, kdy nejsme schopni konverze doměřit. Chceme zkrátka inzerentům poskytnout co nejucelenější obrázek o výkonu jejich inzerce. 

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále