Trička, propisky, „flešky“, deštníky nebo diáře. Samy o sobě vypadají tyto věci poměrně nenápadně. Přitom jde ve skutečnosti o miliardový byznys. Celkový finanční objem investovaný do produkce dárkových reklamních předmětů za rok 2017 v České republice tvořil 5,9 miliard korun, což je o 200 milionů méně než v roce 2016.
Jedná se o nejaktuálnější čísla, která jsou k dispozici. Zveřejnila je Asociace reklamy v místě prodeje POPAI ve spolupráci s mediální agenturou OMD Czech. Údaje z výzkumu umožňují získat podrobnější pohled na trh a lépe uchopit strukturu trhu 3D reklamy. Prvním hlediskem je rozdělení finančních objemů mezi cílové trhy dárkových a reklamních předmětů. Tuzemská produkce reklamních dárkových předmětů směřuje většinou do České republiky, kde skončí 62 procent vynaložených prostředků na tuto formu propagace. Na export směřuje zbývajících 38 procent výrobků. Mezi lety 2016 a 2017 nedošlo v tomto ohledu ke změně.
Dárkové a reklamní předměty byly v roce 2017 z 69,3 procent dovezeny mimoevropskými dodavateli. Čeští dodavatelé na trh v roce 2017 umístili 20,1 procent dárkových předmětů, evropští se podíleli dalšími 10,2 procenty. Vlastní výroba představuje pouze 0,4 procenta.
Z hlediska země původu reklamních předmětů (tzn. země, kde byly reklamní předměty vyrobeny) jsou jasně dominantní neevropští výrobci. Z těchto – zejména asijských – zemí pocházelo v roce 2017 92 procent. Čeští výrobci dodali na trh jen čtyři procenta a ostatní evropští producenti další čtyři procenta. Logistické řetězce reklamních dárkových předmětů jsou tedy globálního charakteru a jsou schopny dostatečně pružně reagovat na změny poptávky.
Pokles investic v roce 2017 oproti roku 2016 není podle expertních názorů trend. Naopak, obecně po dárkových předmětech roste poptávka. Na celkové hodnoty však meziročně mají dopad výjimečné velkoobjemové a jednorázové kampaně například nadnárodních společností nebo finančních domů, které v daném roce (2016) nadstandardně ovlivnily obrat celého trhu.
Jaké reklamní a dárkové předměty nejraději využíváte a proč?
Lucie Brunclíková, ředitelka odboru komunikace a marketingu Banka Creditas: Nejraději využíváme reklamní a dárkové předměty, které jsou kvalitní, mají pro klienty užitnou hodnotu a zároveň jsou nápadité. Někdy je těžké této kombinace dosáhnout. Ideální ale je, když je mají klienti po letech stále doma.
Jakub Heřmánek, marketing a PR Fio banka: Největším dárkem pro naše klienty jsou naše produkty, především pak osobní účet, který jim nabízíme bez poplatků za běžné služby a bez jakýchkoliv podmínek. Nikdy jsme klienty nelákali na finanční ani věcné odměny za založení účtu a nemíníme to dělat ani v budoucnu. Věříme, že nejlepším způsobem, jak si klienta udržet, je dodržení nastavených podmínek, tedy hlavně parametrů produktů a jejich cenové politiky.
Více se dozvíte v aktuálním vydání MAMu č. 35.