Táhnou klimatizovaná nákupní centra, tržby rostou i malým prodejnám
Ačkoliv se skutečně extrémní počasí České republice spíše vyhýbá, kvůli klimatickým změnám nejsou v posledních letech výjimkou dlouhá období tropických teplot ani nárazová ochromení měst během sněhových kalamit. Jak vyplývá z pozorování a průzkumů českých obchodníků, právě počasí hraje výraznou roli v tom, co si jejich zákazníci koupí a kam za nákupy míří.
Tropická vedra v létě i třeskuté mrazy v zimě. Teplotní extrémy mají v průběhu roku vliv nejen na četnost dovolených či například pracovní efektivitu, významně se promítají také do nákupních nálad spotřebitelů. Například nákupní centra pozorují v závislosti na počasí především změny v počtu nakupujících. „Návštěvníky do center v parném létě naláká příjemně klimatizované prostředí. Přijdou se k nám zchladit a při té příležitosti si rovnou nakoupí nebo se občerství ve food courtu či kavárně,“ popsal Jan Borůvka, ředitel brněnské Galerie Vaňkovka. „V zimě pak Češi vyrážejí za nákupem dárků. To je pro ně priorita bez ohledu na to, zda je nad nulou, nebo řádí třeskuté mrazy. Přes Vánoce i během povánočních výprodejů tak žádný výrazný vliv počasí na tržby nepozorujeme,“ dodal.
Slova Borůvky potvrzuje také Jakub Lohniský, zakladatel značky Le Premier, která se specializuje na pánské obleky a košile na míru a jejíž prodejny sídlí právě převážně v nákupních centrech. „V létě navíc evidujeme zvýšený zájem o oblečení z přírodních a lehkých materiálů, protože v polyesteru ve vysokých teplotách nelze vydržet. Trendem jsou také nepodšitá saka s minimem vycpávek.“
Léto přeje spontánním nákupům
Extrémní výkyvy počasí ovlivňují i menší prodejny potravin. „V případě vysokých veder pozorujeme zvýšený zájem o jednopoložkové a jednorázové nákupy. Lidé v tomto počasí kupují mnohem více nealkoholických nápojů a piva, zpravidla právě prostřednictvím impulsivních nákupů v malých prodejnách. Letos v červnu jsme tak oproti loňskému roku pozorovali obrovský nárůst tržeb,“ řekl předseda Družstva CBA Roman Mazák. Podle něj však vyloženě extrémní dlouhodobá vedra mohou vést i k tomu, že se lidé koncentrují spíše na koupalištích a nákupy tolik nevyhledávají.
Určité změny při nákupech pak lze pozorovat i v zimním období. „V takových případech má vliv například sněhová kalamita, kdy se lidé bojí jet do města, aby se při návratu dostali zpět domů. Raději tak zůstávají u menší lokální prodejny,“ doplnil Mazák.
Význam deštivých víkendů
V závislosti na počasí lidé nakupují i další sortiment. Podle průzkumu společnosti Logio hlásí například drogerie během letních veder prudký nárůst prodeje deodorantů a sprchových gelů, ale i desinfekcí a repelentních přípravků. S koupací sezónou pak navíc ženy daleko častěji sáhnou po krabičce tamponů než balíčku vložek. „Tyto trendy se pravděpodobně budou opakovat každý rok, vychýlí je snad jen opravdu velké výkyvy počasí, které však v Česku nejsou tak časté,“ konstatoval Martin Plajner, konzultant společnosti.
S výraznými změnami nákupního chování při opačných extrémech počasí mají zkušenost prodejci elektroniky. Podle Evy Kočicové, mluvčí značky Datart, hraje důležitou roli i to, zda je víkend, či všední den. Během propršených sobot a neděl totiž prodej elektroniky často vzroste i o desítky procent. V zimě, především když panují mrazivé dny, Češi rádi nakupují prostřednictvím e-shopu.
„Horké letní počasí má samozřejmě vliv i na prodej elektra. Lidé více nakupují sezónní zboží jako klimatizace, čističky vzduchu, ale i navigace nebo sušičky ovoce. Kupříkladu letos v červnu prodej klimatizací a větráků dosahoval i čtyř tisíc kusů za den,“ podotkla Kočicová.