Davida Grinera jsme potkali letos na festivalu Cannes Lions poté, co zdatně vedl jednu z debat na pódiu. Pozvánka na Forum Media do Prahy tohoto editora věhlasného oborového magazínu Adweek zaujala.
[vstupenky text=“Objednat vstupenky“ background=““]https://www.forummedia.cz/[/vstupenky]Podrobnosti návštěvy se pak už domlouvaly po e‑mailech. V jednom z nich jsme se Davida zeptali, jak se mu vlastně letošní Cannes líbilo. „Jsem vždycky ohromen neuvěřitelnou kreativitou mladých talentů. Letos to bylo v tomto směru bohatší než kdy předtím,“ pochvaluje si David. Ví, o čem mluví, protože v Adweeku se reklamní kreativitě věnuje už víc než 12 let. Dohlíží na tým, který informuje o významných kampaních, nových produktech a technologiích.
Podle Davida Grinera před budoucími reklamními talenty leží mnoho profesních výzev a existují i závažnější problémy než jen ty čistě marketingové a byznysové. Davidu Grinerovi leží na srdci změna klimatu či politický extremismus. Když by novinář věnující se reklamě upozorňoval na takové věci v českých luzích a hájích, působilo by to trochu neobvykle.
Proč se nad tím ale pozastavovat? Vždyť reklamní a marketingoví manažeři ovlivňují postoje lidí a mají tudíž velkou zodpovědnost. „Mladí profesionálové si tato témata berou mnohem osobněji než stávající reklamní matadoři, kteří už přemýšlejí o odchodu do důchodu. Byl jsem zklamán malou naléhavostí v globálním marketingovém průmyslu, pokud jde o řešení změny klimatu a dalších mimořádně závažných problémů,“ posteskl si David. Ovšem rozhovory, které v Cannes vedl s mladými talenty, v něm prý zanechaly naději, že reklamní průmysl stále ještě může učinit pozitivní změnu.
Netušené otázky
Skutečná kreativita znamená hledání nových myšlenek, které jsou odpovědí na otázky, o nichž klienti ani netuší, že by si je měli položit. „Velké tvůrčí nápady se nenechají omezit limity určitého média nebo dostupné technologie. Ponoukají lidi k tomu, aby se zapojili, a to i při plném vědomí toho, že se jedná o marketing,“ vysvětluje David Griner.
Jedna z jeho nejoblíbenějších kreativních kampaní z poslední doby je „Ikea Real Life“, kterou vytvořila agentura Publicis Spain. Pomocí 3D technologie ztvárnila obývací pokoje ze slavných televizních pořadů, jako jsou The Simpsons, Přátelé a Stranger Things. Použila při tom jen výrobky prodávané v Ikea. Jednalo se o relativně malou kampaň spuštěnou ve Spojených arabských emirátech. Rozšířila se ale globálně, protože bylo zábavné ji sdílet a mluvit o ní. Pro Ikeu to byl obrovský hit, který velmi rychle zvýšil návštěvnost stránek s promovanými výrobky o polovinu.
Digitální změna
Po desetiletí zůstával reklamní byznys víceméně stejný. Obchodní týmy dostávaly dlouhodobé kontrakty, kreativci vytvářeli kampaně pro televizi, tisk nebo outdoor. Digitální éra však přinesla změnu. David Griner prozradí, které schopnosti a kompetence rozhodnou o tom, jak se v dalších třicet letech bude vyvíjet marketing i média.