Stále víc času tráví české děti sledováním youtuberů a blogerů, kteří do svých obsahů často vkládají i neoznačenou reklamu nebo sponzorovaný obsah. Aktuální výzkum Univerzity Karlovy ukázal, že děti si nejsou vědomy, že se jedná o placenou reklamu – bez nápovědy ji pozná pouze jedno dítě z deseti. Na 60 procent rodičů je přitom přesvědčeno, že blogeři a youtubeři jejich ratolesti ovlivňují. Příliš často se však „touhle hloupou zábavou“ nechtějí zabývat.
Výzkum, jehož cílem bylo zjistit, nakolik jsou děti schopné rozpoznat, kdy jejich oblíbení blogeři nebo youtubeři propagují nějaký produkt za úplatu, realizovala pro katedru marketingové komunikace UK v dubnu agentura Ipsos on-line na 330 dětech ve věku devět až 15 let.
Děti si měly prohlédnout obrázek, který představuje typickou formu propagace – značku v přirozeném životním stylu influencerů, kteří aktivním publikováním obsahů na sociálních médiích ovlivňují velké množství těch, kteří je sledují. Pouze každé desáté dítě – 11 procent – poznalo, že se jedná o sponzorovaný obsah. Když se měly děti zamyslet nad účelem obrázku a vybrat si jednu ze čtyř možností, polovina dětí uvedla, že cílem obrázku je ukázat influencera, který se má dobře. Jen 31 procent dětí zaškrtlo možnost, že jde o reklamu.
Pomůže Férováreklama.cz?
Tato zjištění vedla FSV UK a Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) k formulování pravidel pro označování reklamy na sociálních médiích, která by měli influenceři i zadavatelé reklamy dodržovat. Už teď jim to ukládá jak legislativa, tak pravidla sociálních médií a influencer je odpovědný za to, aby placenou propagaci v příspěvku řádně označil. Řada z nich se však zdráhá komerční spolupráci přiznat.
FSV UK tedy aktuálně spustila webovou stránku Férováreklama.cz, která uvádí základní pravidla, jak obsah označovat. Influenceři by měli sponzorovaný obsah označit v souladu s pravidly sociální sítě, ale nepoužívat anglické označení #ad nebo #sponsored. Namísto toho by měli sponzoring uvést raději česky přímo v textu příspěvku.
Influenceři by se taky měli řídit zákonem o regulaci reklamy, který omezuje reklamu cílenou na děti, na alkohol, hazard nebo zbraně. „Zatímco reklama v tradičních médiích je regulována a sledována, na influencery by měl dohlížet živnostenský úřad. Ten na to ale nemá kapacitu. Je potřeba, aby si i influenceři uvědomili, že mají odpovědnost vůči společnosti a lidem, které ovlivňují,“ říká Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations.
„Jen každé desáté dítě pozná, když vystoupení jeho oblíbeného youtubera obsahuje reklamu,“ upozorňuje Denisa Hejlová z FSV UK.
Foto: Matej Slávik