Přes den bílý plakát s fotkou bílého auta, večer osvětlená 3D plastická prezentace. Tak se v Praze u Václavského náměstí proměňuje reklama na Volvo XC60 na ploše společnosti Railreklam. Vizuál mění tvary i prostředí a navozuje pocit, že se obraz vytváří přímo před námi. Děje se tak za pomoci speciální konstrukce připevněné k bigboardu. Na ní je šest malých synchronizovaných projektorů ve speciálních boxech odolných vlhkosti, vodě i mrazu.
„Mají chlazení i ohřev a řídí je počítač přes 4G wi-fi. Při projektování tohoto zařízení musel být brán zřetel i na to, aby nebyla poškozována nosná konstrukce a aby promítací soustava neohrožovala okolí,“ říká výkonný ředitel společnosti BigBoard George Kisugite.
Z podobného soudku je i další pražská reklama na plochách BigMedia. Tentokrát jde o propagaci mobilního telefonu Samsung Galaxy S9+3D. Na bigboardu je nástavba celého telefonu, ve kterém je na displeji usazeno prosvětlení pampelišky a chmýří. LED prosvětlení a timery mají nastavenu animaci na postupné rozsvěcení jednotlivých částí.
Chytré technologie a virtuální realita
Obě reklamy potvrzují nejdůležitější trend billboardových kampaní z posledních let – stále intenzivnější propojování různých moderních „chytrých“ technologií a virtuální reality s původně čistě „papírovým“ médiem (pokud nemluvíme o nosných konstrukcích), jakým billboardy donedávna byly.
„Nejnovější trendy dokazují, že náš obor má před sebou bouřlivý rozvoj, který přinese podstatné změny ve vnímání toho, co je to outdoorová reklama a co umí. Už teď se na tyto změny začínáme adaptovat,“ dodává Kisugite.
U rozhýbaných a „chytrých“ 3D billboardů a bigboardů to ale neskončí. Loni před Vánocemi odstartovaly v Londýně hotely Marriott první kampaň využívající projekční technologii Echo od start-upové společnosti Lightvert, která promítá reklamní sdělení přímo na noční oblohu. Londýňané tak mohli pozvednout oči k Eiffelově věži nebo Koloseu, které byly promítány jako součást kampaně „Travel brilliantly“.
Technologie má tu výhodu, že je ve veřejném prostoru pro diváka stále velmi nečekaným prvkem a je spojena s nezanedbatelným „wow efektem“. To přesně od ní očekával i jeden ze dvou zakladatelů Lightvertu Mike Wellings, který efekt takové reklamy shrnuje do dvou slov: navnadit a překvapit. „Lidé si nemohou pomoci a sledují promítané obrazy“, chlubí se Wellings.
Lightvert ovšem samozřejmě umí promítat i na „bigboardy“ ve stylu pražské reklamy na Volvo, ovšem zcela bez použití papíru. Jak to celé funguje? Vezmete obrázek v běžném formátu JPEG („sebe, svou matku, logo Nike nebo třeba Monu Lisu“, jak říká Wellings) a laser ho rozdělí na jednotlivé řádky obrazových dat, stejně jako počítač nebo televizní obrazovka.
Lasery pak postupně rozsvěcují obrázky zprava doleva a zleva doprava stejnou rychlostí, jakou se pohybuje lidské oko. Při pohledu zpříma tak vidíte pouze jediný řádek světla, při pohybu očí ze strany na stranu se obraz zformuje na sítnici.
Zlaté časy této technologie nejspíš teprve přijdou. V současné době laser totiž může zpracovávat pouze jednoduché motivy – loga, krátká slova a „ikonické“ obrázky fungují nejlépe. Velký potenciál této technologie ale láká zavedené mezinárodní značky. Kromě Mariottu třeba i jednoho z velkých producentů piva, který si Lightvert objednal pro propagaci na hudebních festivalech.
Pozdrav z Měsíce
A všechno půjde ještě dál. Nemusí jít jen o nebe na naší planetě – na opačném konci zeměkoule, v Japonsku, se objevil jiný, ještě ambicióznější start-up. Firma iSpace Technologies Inc. chce investovat 90 milionů dolarů do projektu, který by měl příští rok dopravit na oběžnou dráhu Měsíce speciální vesmírný modul, který umožní promítat reklamu i na toto vesmírné těleso. iSpace Technologies se ovšem dušují, že to není samoúčelný podnik a jejich cílem je pomáhat budování měsíční infrastruktury a následně i stabilnímu osídlení našeho vesmírného souseda. Ale kdo ví?
Atmosféru vlahé měsíční noci tak může brzy doplňovat romantický vzkaz přímo „na povrchu“ Měsíce…
Autor pracuje v agentuře My.cz
Hotelový řetězec Marriott promítal v Londýně reklamu přímo na nebe.
Foto: Railreklam