Umělá inteligence neboli artifiacial inteligence (AI) nejsou jen samořídící auta nebo roboti. Opravuje naše překlepy na Googlu, řeší hlasovou navigaci v taxi nebo na letištích hlídá naši bezpečnost.
Ani retail není výjimkou. Naopak, e-commerce, kamenné obchody a samozřejmě i komunikace jsou oblasti, kde bude umělá inteligence hrát klíčovou roli a má obrovský potenciál. Podle serveru TechEmergence informujícího o novinkách v umělé inteligenci má AI v následujících pěti letech největší potenciál na uplatnění právě v e-commerce, na sociálních sítích, v maloobchodu, ale i v sektoru zdravotnictví a sociálních služeb.
Rychlé a chytré
Technologií, která mi osobně přijde jako hybatel celého segmentu rychloobrátkového zboží, je rozpoznávání obrazu. Její vývoj urychlily teroristické útoky a první použití bylo právě na letištích, kde rozpoznává obličeje a hlídá bezpečnost.
Velmi zajímavé využití má i pro marketing. Umělou inteligenci můžete mít díky otevřeným platformám jako například TensorFlow. Můžete ji naučit, aby poznala váš produkt v regálu. Díky rozpoznání obrazu a rozšířené realitě pak přímo v mobilu vyvoláte třeba informaci o slevě, kvíz nebo jinou komunikaci s vaším zákazníkem. A to s ultrapřesným zacílením.
Zákazník jednoduše nasměruje svůj mobil na daný produkt, umělá inteligence pozná, že to je výrobek, kterého se týká vaše promoce a konkrétního uživatele pak dále směřuje k další akci, nákupu, hře nebo zpětné vazbě.
Věděli jste například, že když potřebujete ověření nákupu, stačí prostě vyfotit účtenku? Rozpoznávání obrazu umí i přečíst text, který je na účtence a umí přenést nákup do vaší databáze, kde s uživatelem dále pracujete dle libosti.
Pokud tedy chcete spustit například věrnostní program, který odměňuje zákazníky za nákup, už vám nemusí posílat víčka, obaly, kódy, nebo cokoli dalšího. Umělá inteligence se postará o ověření, že daný člověk si body ve vašem CRM programu zasloužil.
Začněte u doporučování produktů
Málokterá značka bude mít možnost otevřít vlastní bezkontaktní obchod jako AmazonGo nebo si vytvořit vlastního robota, který bude obsluhovat zákazníky na prodejnách. Ale některé technologické možnosti mohou značky i řetězce využít poměrně rychle.
Třeba při redesignu e-shopu společnosti Makro (www.m-objednavka.cz) jsme v návrhu webu museli počítat s logikou doporučovacích enginů, které systém Makra používá.
Vyhledávání v katalogu totiž pracuje s algoritmem, který se dále učí a zdokonaluje své hypotézy v tom, jaký produkt ve vyhledávání nebo katalogu doporučí. A jak říká i šéf e-commerce společnosti Makro Jan Koutný: „Na umělou inteligenci v obecném slova smyslu si budeme muset asi ještě chvilku počkat. Ale v oblastech jako je cenotvorba nebo klientský servis bude mít vliv obrovský a to velmi rychle.“
Kromě doporučovacích enginů, které chytře pracují s daty, se tedy velké věci čekají i od automatizace textu, kterou některé firmy aplikují do tvorby chatbotů nebo vylepšení CRM.
Například značka funkčního oblečení NorthFace používá automatické rozpoznávání textu pro snadnější výběr produktů. Uživatel přijde na jejich webovou stránku a na úvod ho čeká otázka, zda mu firma může pomoci s výběrem bundy. Pak se ho zeptá, kde a kdy v ní bude chodit a zda hledá bundu pro muže nebo ženu, a následně mu ukáže nejvhodnější produkty odpovídající parametrům.
Autor je new business director v agentuře Brainz.
Když aplikace pozná váš produkt, může zákazníkovi zobrazit další informaci, například slevu.
Zdroj: iStock
S aplikací singapurské firmy Trax Retail stačí vyfotit prodejní plochu a v reálném čase dostanete data, jak si váš produkt v obchodě vede.
Repro: YouTube Trax Retail