Schopnost jasně komunikovat přímo ovlivňuje kariéry a příjmy manažerů. Podle průzkumu zveřejněného americkou společností Duarte, světovým lídrem v oboru tvorby prezentací, si to myslí 86 procent vysoce postavených amerických manažerů. Pokud čeští vedoucí pracovníci zastávají podobný názor, na jejich prezentacích to pohříchu zatím není příliš vidět.
Správná prezentace funguje jako megafon. Její pomocí dokážete efektivně šířit své myšlenky potenciálním klientům, kolegům z oboru, nadřízeným i dalším cílovým skupinám. Existují pochopitelně i další způsoby, jak dát světu vědět o vašich geniálních nápadech.
Můžete si zaplatit služby PR specialisty, který vás a vaše myšlenky dostane do médií. Můžete psát blog nebo využít sociálních sítí. Žádná z uvedených forem komunikace ovšem nenahradí osobní kontakt vznikající při prezentaci. Během osobního setkání totiž vaše publikum neovlivňují pouze slova, ale celá vaše osobnost. Způsob, jakým vystupujete, jak hovoříte a jak při tom vypadáte. Toto specifikum prezentací je dvojsečné. Na jedné straně dodává myšlenkám předávaným osobně na přesvědčivosti, na druhé straně s kvalitou prezentace roste a padá i vaše osobní reputace.
Prezentace – vaše osobní kampaň
Prezentování je, s nadsázkou řečeno, takovou osobní formou masové komunikace. Poskytuje vzácnou příležitost, kdy vašim myšlenkám najednou a osobně naslouchají desítky nebo stovky lidí. Tuto osobní sílu prezentací nenahradí sebelepší tweet nebo článek v médiích. Politici objíždějí před volbami své voliče a dělají takzvanou kontaktní kampaň. Prezentování je kontaktní kampaní pro vaše myšlenky.
Ale zatímco politici věnují kontaktní kampani z dobrých důvodů zvýšenou pozornost, pro mnohé české manažery jsou prezentace až na spodních příčkách žebříčku priorit. Přitom téměř nikoho nenapadne natáčet in-house televizní spot, když koneckonců i na Facebook si najímáte specialisty. Tak proč stále tolik významných řečníků riskuje osobní blamáž nekvalitní prezentací na konferenci, které se účastní stovky lidí?
Pravděpodobně jste nevěděli, že pět z deseti prezentací vrací pořadatelé spíkrům s prosbou o přepracování. Dozvěděl jsem se to od Barbory Krásné z Blue Events, která přes 20 let pořádá největší konference v Česku; povzdechla si, že i prezentující z velkých mezinárodních firem často nedokážou své téma srozumitelně „prodat“.
Čas zaměstnanců je drahý
A nejde pouze o reputaci řečníka. Velké české firmy pořádají také bezpočet interních konferencí pro své zaměstnance a neváhají za jejich produkci utratit statisíce či dokonce miliony korun. Přesto jen zlomek z nich dbá na to, aby vystoupení všech spíkrů a jejich prezentace byly na patřičné úrovni. Přitom právě tato vystoupení a jejich obsah jsou často primárním důvodem konání konference.
Je to stejně pošetilé jako pořídit si nejlepší vysílací časy v televizi a pouštět v nich spoty kvality domácího videa. Prezentace je marketingová komunikace firmy jako každá jiná a měla by být profesionální.
Vizuál řekne víc než tisíc slov
Mnohé z důvodů, proč prezentace stále nejsou synonymem skvělé komunikace, jsem se pokusil identifikovat v předchozích dílech seriálu. Přidám na závěr ještě jeden. Manažeři podceňují význam vizualizace myšlenek. Komunikace prostřednictvím vizuálů je přitom násobně rychlejší než pomocí slov. To je ostatně důvod, proč dopravu na křižovatce řídí dopravní značka, a ne cedule s nápisem „Stůj, dej přednost v jízdě!“.
Navzdory tomu se nestále setkáváme se slajdy suplujícími poznámky prezentujícího, které mají pro publikum nulovou přidanou hodnotu. Bohužel i ti, kdo přednosti vizuálních slajdů už pochopili, často nejsou schopni své myšlenky uspokojivě přenést z papíru do počítače. Přitom i velmi abstraktní myšlenky lze s trochou fantazie proměnit na působivé prezentační vizuály. Jen je potřeba vyhnout se prvoplánovosti a pokud tápete, vyhledat i služby specialisty. Hodně štěstí při přípravě prezentace.
Autor je zakladatelem společnosti Odprezentuj.cz.
Jednoduchý slajd s headlinem dokáže připravit každý (vlevo).
Zdroj: Odprezentuj.cz
Kreativnější duše budou sdělení vizualizovat.
Zdroj: Pixabay.com
Podobenstvím s hlubším významem vznikne neotřelé řešení (vpravo).
Zdroj: iStockphoto.com
Seriál: Jak na prezentace
5. 3. – Chyby, kterým se při prezentacích vyhněte
12. 3. – Jak prezentovat výsledky své práce
19. 3. – Specifika prezentací v korporacích
26. 3. – Kde brát inspiraci na dobrou prezentaci
9. 4. – Proč byste (ne)měli investovat do prezentací