Internetoví poskytovatelé hrané tvorby se těší zvyšující se ochotě lidí za obsah platit. Dobré výsledky dokonce přiměly Amazon se podělit se světem o počet předplatitelů jeho prémiové služby. Hůř jsou na tom tvůrci textového on-line obsahu. Pomůže, když se do toho vloží Apple?
Za video si lidé připlatí
Majitel internetového gigantu Amazon, Jeff Bezos, vůbec poprvé odhalil počet předplatitelů služby Prime. Platí za ni přes 100 milionů uživatelů. Dodal také, že za rok 2017 se zaregistrovalo více nových členů Prime než jakýkoliv rok před tím. Služba kromě možnosti rychlejší a levnější dodávky zboží zahrnuje i streamingovou platformu Prime Video, kde diváci najdou nejen akviziční filmy a seriály, ale i originální hranou tvorbu Amazonu jako The Grand Tour, Tin Star nebo The Marvelous Mrs. Maisel.
I konkurenční internetová streamingová služba Netflix slaví. V prvním čtvrtletí letošního roku přidala 7,4 milionu předplatitelů, což je meziroční padesátiprocentní nárůst. Celkově má už 125 milionů předplatitelů.
Netflixu se vyplácí sázka na tvorbu originálního obsahu. Jen za první kvartál představil 18 seriálových novinek, 11 nových řad pro existující původní série a 14 vlastních filmů.
Apple nechce zůstat pozadu
Příznivého vývoje na poli zpoplatněného mediálního obsahu chce využít technologická společnost Apple. Podle zdrojů Bloombergu plánuje integrovat nedávno získanou aplikaci Texture, která umožňuje uživatelům číst obsah více než 200 časopisů, do Apple News a přijít se svou vlastní nabídku prémiového předplatného.
Spuštění aktualizované aplikace Apple News s nabídkou předplatného se očekává příští rok. Část příjmů půjde vydavatelům časopisů, které jsou v aplikaci zapojeni.
Někteří oslovení analytici ale nepředpokládají, že by systém byl úspěšný. „Lidé platí za hudbu, platí za video, ale většina zpravodajských služeb je podporována reklamou. Pokud bude nová služba Applu podobná té, jakou nabízela Textura, pravděpodobně nebude mít mnoho předplatitelů,“ řekl Bloombergu Gene Munster, dlouholetý analytik Applu.
Za udržení předplatitelů silně bojuje The New York Times. Na retenční nabídky předplatitelům prémiových služeb vydavatelství vyčlenilo 25 zaměstnanců. Jeho strategie se přesouvá od akvizice nových předplatitelů k udržení stávajících. Tým se stará o předplatitelské výhody, snaží se posílit hodnotu předplatného a jasně vysvětluje předplatitelům, v čem je předplatné hodnotnější než bezplatný produkt.
Jeff Bezos se může smát. Jeho službu Amazon Prime si předplácí 100 milionů lidí.
Foto: Steve Jurvetson