Velká část marketingových aktivit na podporu filmů a seriálů se přestěhovala na internet. Jejich tvůrci však stále chtějí vzbudit pozornost i v reálném světě, ideálně oba dva propojit. Někteří z nich ukazují, že spojit on-line propagaci s něčím hmatatelným nemusí ani tolik zatížit rozpočet kampaně
Amazon vrací časopisy do 50. let
Amazon začal natáčet druhou sérii seriálu The Marvelous Mrs. Maisel, který vypráví o životě ženy v domácnosti z 50. let, jež v sobě objeví skrytý talent pro stand-up komedii. Pro kampaň k nadcházející řadě se rozhodl spojit s newyorským mediálním konglomerátem Hearst Communications.
V červnu se tak předplatitelé jeho časopisů Cosmopolitan, Good Housekeeping, Redbook a Woman’s Day vrátí zpátky v čase. Zmíněná čtveřice ženských magazínů vyjde se speciální snímatelnou titulní stranou s logy a fonty, které tituly používaly v uvedeném období.
Na všech titulních stranách se objeví herečka Rachel Brosnahanová, která v seriálu ztvárňuje hlavní hrdinku Midge Maiselovou, v typických retro kostýmech.
Poutáky pak nalákají na kuchařský recept podle paní Maiselové, na článek s témetem „Jak se přestat omlouvat“ a tipy pro start vlastního podnikání „bez toho, aniž byste musely vykrást banku“. Všechny odkazují na příběh seriálu. Snímatelné titulní strany mohou navíc sloužit jako plakát, na jehož rubové straně je klasický inzerát na pořad.
Další částí kampaně jsou billboardy na talentovou agenturu paní Maieselové s telefonním číslem na horkou linku, na kterém je k zastižení. Pokud na číslo skutečně zavoláte, telefon nezůstane hluchý – zvedne ho některý z komiků najatých Amazonem.
Silný zásah za málo peněz
Jde to ale i levněji. Při loňském uvedení první části nové adaptace známého hororu Stephena Kinga „To“ dostala agentura Mr. Glasses na guerillovou propagaci filmu v Austrálii omezený rozpočet v hodnotě deseti tisíc dolarů spolu s těžkým zadáním. Do kampaně nemohla explicitně zapojit hlavní zápornou postavu – hrozivého klauna Pennywise.
Agentura si tak vybrala jiný symbol, který je silně spjatý s příběhem, a to červené balonky. Doslova jimi zaplavila město Sydney, kde poletovaly přivázané k pouličním kanálům, čímž opět odkazovala k příběhové lince. Před každý z balonků pak nasprejovala na chodník: „Je TO blíže, než si myslíte. #ItMovie v kinech od 7. září.“
V druhé části kampaně pak agentura zapojila šestici pouličních umělců, kteří ve městech Melbourne, Brisbane a Sydney nasprejovali šest maleb inspirovaných postavou klauna.
Kampaň byla celkově přijata pozitivně. „Pokud umíte dělat věci, které si lidé pamatují a fotografují, může to být velmi levné i efektivní, zvláště ve srovnání s nákladnými televizními nebo billboardovými kampaněmi,“ řekla pro internetový magazín SmartCompany Helen Ahrensová, ředitelka agentury Good Things Marketing.
Spojení guerilly a on-linu
Formu guerillové kampaně ve Francii zvolil Netflix při uvedení třetí série seriálu o kokainových baronech Narcos. Výrobu třetí série fanoušci původně ani nečekali. Tvůrci se rozhodli zužitkovat jejich nadšení po oznámení, že série bude pokračovat.
S francouzskou agenturou Uni Bene umístili na známou pařížskou třídu Champs-Élysées 72 hodin před začátkem třetí řady seriálu obrovské přesýpací hodiny s bílým práškem připomínajícím kokain. Třídenní instalace „The White Countdown“ oslovila na 150 tisíc lidí.
Aby Netflix efektivitu kampaně posílil, zapojil do hry samozřejmě i sociální sítě. V den vypuštění nové série na jejím Facebooku sdílel živé vysílání toho, jak se v obřích hodinách přesýpají poslední zrnka. Tato on-line část kampaně zasáhla podle případové studie Uni Bene až 1,8 milionu lidí.
Retro obálky ženských časopisů propagují druhou sérii seriálu Amazonu.
Repro: YouTube/Adweek
Věta: „Balonky se vznášejí“ dodnes musí děsit každého čtenáře nebo diváka hororu To.
Foto: Mr. Glasses
Hodiny s bílým práškem odpočítávaly 72 hodin do startu třetí řady seriálu o kokainových baronech.
Foto: Uni Bene