Lidé jsou různí a chtějí různé věci, a to platí i při nákupu potravin a zboží denní potřeby. Obchodníci a výrobci ale nemohou vyjít vstříc každému individuálně, takže je třeba tuto rozmanitost zjednodušit. K tomu slouží typologie zákazníků, která zdůrazní, co je při nákupu hlavní – a takových věcí už není příliš. Podle studie GfK Shopper Typology se každý čtvrtý český zákazník řídí při nákupech hlavně zvykem – nakupuje „jako obvykle“ a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky. Naopak obávaných „vyzobávačů třešinek“, tj. lidí, kteří si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent.
Studie posktyuje obraz nákupního chování při nákupech potravin a zboží. Podle způsobu nákupu a hlavních očekávání dělí nakupující do pěti hlavních typů: kvalitně pro rodinu (nároční na zboží i prodejnu, méně cenově citliví), hodně a výhodně (nakupují autem velké koše a chtějí při tom ušetřit), levně a blízko (dělají malé nákupy, vybírají si akce), ze zvyku (nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí a vyzkoušené výrobky) a rychle (kdekoli, jen to musí být rychle a musí tam mít všechno, co je právě potřeba). Lidí, které nákup prostě nebaví a chtějí jen rychle nakoupit, je 14 procent.
GfK Shopper Typology je volně prodejná studie, která nabízí komplexní segmentaci nakupujících na českém trhu s rychloobrátkovým zbožím. Sleduje pět nákupních typů, jejich nákupní styl, postoje k nakupování, motivátory a rozhodovací proces, preferovaná nákupní místa po formátech a po řetězcích, věrnost prodejnám, profil a tržní potenciál.