Zázračný recept na nalákání zákazníků zpátky do kamenných prodejen neexistuje. S nakupováním přes internet zápasí i tak velké tradiční americké obchodní domy, jako jsou Macy’s, JC Penney nebo Sears, pod který patří také Kmart. Provozní náklady na velké budovy se záplavou zboží a spoustou personálu se nedaří saturovat. Konzultanti z Cushman & Wakefield proto americkému retailu namalovali černou budoucnost – jen letos se podle nich po celých Spojených státech zavře na 12 tisíc prodejen napříč kategoriemi. Za loňský rok jich stáhlo rolety „jen“ sedm tisíc a dříve bohaté obchody náhle hledají ochranu před věřiteli.
Nepomáhá ani to, když má obchodní dům k dispozici exkluzivní lokalitu a nemusí nikomu platit nájem. Zmíněný řetězec Macy’s je příklad firmy, která disponuje lukrativními budovami. Ale i ona musela původních 850 poboček srazit na 670. V prvním pololetí jich zavře dalších 11. V posledních dvou měsících se začalo blýskat na lepší časy a tržby se zvedly. Analytici z Credit Suisse ale odhadují, že bude muset zavřít až sto dalších poboček.
Drsné škrtání v Sears
Kde Macy’s opatrně oznamuje jednotky nebo desítky zavřených poboček, tam Sears/Kmart škrtá spíš ve stovkách. V roce 2008 tuto značku neslo 2317 obchodů. Na konci loňského roku už jich bylo jen 1000 a na začátku ledna generální ředitel Eddie Lampert oznámil uzavření další stovky.
Loni si Sears potřásl rukou s Amazonem a začal přes internetový obchod nabízet dvě ze svých klíčových značek. Zároveň zkouší v některých lokalitách nové modely prodejen, které jsou „inovativní“ a využívají „výhody integrovaného retailu“. Jinými slovy, jsou menší, provozně co nejlevnější a umožňují vyzvednout internetové objednávky. Loajalitu zákazníků má posílit také benefitní program Shop Your Way, který zákazníky odměňuje za nákupy.