Ikonický módní časopis Vogue si dal s uvedením české verze načas. Po mezinárodních časopisech podobného rázu jako Elle a Harper’s Bazaar na něj nastupuje se skoro třicetiletým zpožděním. Podle Michaely Seewald, která je spolu s Fabricem Biundem zakladatelkou firmy V24 Media, jež přinese Vogue do České republiky a na Slovensko, sledoval vydavatel magazínu Condé Nast český a slovenský trh už dlouho. „Stále mu ale chyběl vhodný partner. Toho našel ve společnosti V24 Media, která představila jasnou vizi a strategii. Spolu s rostoucí ekonomikou a trhem s luxusním zbožím bylo jasné, že teď je ten pravý čas,“ odůvodňuje načasování příchodu na trh. O zadavatele reklamy navíc nouzi nemá už teď. „Inzerenty máme a není jich málo,“ říká.
Vogue má širší záběr než jen módu
Časopis Vogue píše svou historii už od roku 1892, kdy byl koncipován jako magazín pro newyorskou elitu. Obsahoval většinou knižní nebo divadelní recenze a v článcích pokrýval témata jako etiketa. Zlom přišel roku 1909, kdy časopis koupilo nakladatelství Conde Naste Publishers. Pod jeho vedením narostl počet stránek a hlavní pozornost časopisu se začala věnovat ženám.
Seewald věří, že kus z rané historie si magazín stále nese. „Vogue přitahuje širší skupinu čtenářů než ostatní módní magazíny. Jeho čtenáři se zajímají o vizuální i divadelní umění, současné dění, technologie i společenské trendy,“ říká s tím, že podobnou skladbu čtenářů očekávají i v České republice a na Slovensku.
Náklad i prodejní cíle české edice Vogue Seewald zatím tají, stejně jako jméno šéfredaktora. Podle jejího vyjádření totiž ještě o tom, kdo obsahovou část povede, nepadlo konečné slovo. „Stále se bavíme s několika velmi talentovanými lidmi. Co se týče kritérií, musí to být někdo velmi zkušený a s výbornou znalostí jak českých a slovenských módních médií, tak i umělecké scény,“ říká.
Podpora českých a slovenských návrhářů, designérů a dalších umělců bude podle Seewald jedním z hlavních bodů, jak se chce odlišit od konkurence. Tato snaha se má projevit i v chystaných eventech, které český a slovenský Vogue připravuje. Na inovace se mají čtenáři těšit i na digitální platformě. „Nabídneme jim digitální zážitky jako žádné jiné médium na českém a slovenském trhu,“ slibuje Seewald. Mimochodem, zajímavostí amerického Vogue je to, že celých 42 procent on-line předplatitelů tvoří muži.
Značka, která láká inzerenty
Nejdůležitější a z hlediska obsahu i inzerce nejobsáhlejší číslo vydává Vogue po celém světě v srpnu (jde ovšem o vydání na září). Běžná čísla amerického Vogue tvoří z 50 procent reklama. V zářijových číslech však může tento podíl stoupat až na 80 procent. O fenoménu zářijového čísla navíc vznikl v roce 2009 i dokument, ve kterém dlouholetá šéfredaktorka Anna Wintourová dala vůbec poprvé nahlédnout pod pokličku příprav podzimního speciálu. Není tak náhodou, že i český Vogue bude startovat právě zářijovým číslem.
Inzerentů má prý česká verze už teď domluvenou celou řadu, konkrétní značky však Seewald zatím neprozradila. A vzhledem k tomu, že si bude Vogue chtít i na českém trhu udržet punc luxusu, obchodní politika nebude nabízet příliš prostoru pro slevy. „Vogue je velká a silná značka, která přináší opravdovou kvalitu. A je na čase, aby si i na lokálním trhu klienti uvědomili, že kvalita, kterou po nás sami budou požadovat, má svoji cenu,“ říká Seewald pro MAM. „Podle současné situace vidíme, že o inzerenty rozhodně nouzi mít nebudeme. Samozřejmě je možné, že v budoucnu nabídneme dlouhodobým partnerům a čtenářům výhodnější podmínky,“ uzavírá.
Jak šel čas s Vogue
Časopis poprvé vyšel roku 1892.
První fotografie se na obálce objevila roku 1932.
Roku 1974 Vogue poprvé otiskl obálku s modelkou tmavé pleti.
Madonna byla první celebritou, která se objevila na titulní straně Vogue. Bylo to květnové číslo roku 1983.
Nejrozsáhlejší číslo vyšlo v září roku 2012. Mělo 916 stran.
„Já i Fabrice jsme nejdříve jednali s Condé Nast každý zvlášť, nicméně měli jsme podobnou vizi i plány, a tak nás vydavatelství seznámilo,“ říká Michaela Seewald.
Foto: V24/Vogue