Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Všelidové hlasování je cestou k dobrovolně přijímané manipulaci

Tak se ho možná dočkáme – zákona, který umožní rozhodovat lidu o zásadních věcech státu. Zkušenosti mluví jasně: čím menší místo, tím větší zájem lidí něco v referendu rozhodnout.

Už krajská referenda, která dnes zákon umožňuje, prozatím kolabovala na nízké účasti. Není divu. O tom, zda na návsi má stát pumpa nebo kašna, se rozhoduje snadno. Jednak přes náves každý chodí, jednak ví, co je pumpa a co kašna.

Ale jakmile půjde o něco složitějšího – dejme tomu zavedení eura, museli by se běžní občané převtělit ve znalce měnové politiky. V to nedoufejme.

Reklama
ČEZ

Co tedy rozhodne? Síla značky – když někdo z mých oblíbenců (dosaďte si libovolně) prohlásí, že euro je zlo, pro nemalé procento lidí je to dostatečný návod, jak hlasovat.

Jako když moje oblíbená pivní značka přijde s novinkou. Ochutnám a budu shovívavější, než když mi ji bude vnucovat pivovar, s nímž mám dosud tu nejhorší zkušenost.

Pak přijde na řadu přesvědčovací kampaň. Nebude nepodobná kampaním politickým. Tedy využije všech moderních postupů a komunikačních kanálů známých z komerce, jen místo nového kombíku bude prodávat nějaký návod na štěstí. A tady budou vítězit profesionálové nad amatéry, movití nad chudáky.

Poněkud temnější bude zákulisí. Zatímco u onoho kombíku víme, že kampaň platí automobilka, protože chce kombíky prodávat a vydělat akcionářům, u zavedení eura nebudou motivace zdaleka tak přímočaré. A vadí to někomu? Asi ne.

Všichni, kdo to zkusili, už vědí: racionální, smysluplné osvětové akce se míjejí účinkem. Není čas, není chuť se nořit do podrobností. U referenda budou rozhodovat sympatie, antipatie, emoce. Nikoliv argumenty.

Vypadá to na paradox. Všelidové hlasování je vlastně cestou k dobrovolně přijímané manipulaci. Veřejnost bude žít ve zdání, že rozhoduje, a rozhodovat budou zájmové skupiny s nejlepším marketingovým arsenálem. Všichni budou spokojeni.

Měl bych být z titulu své funkce též, ale nějak se mi to nedaří.

Marek Hlavica, výkonný předseda, Asociace komunikačních agentur

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)