Všelidové hlasování je cestou k dobrovolně přijímané manipulaci

Tak se ho možná dočkáme – zákona, který umožní rozhodovat lidu o zásadních věcech státu. Zkušenosti mluví jasně: čím menší místo, tím větší zájem lidí něco v referendu rozhodnout.

Už krajská referenda, která dnes zákon umožňuje, prozatím kolabovala na nízké účasti. Není divu. O tom, zda na návsi má stát pumpa nebo kašna, se rozhoduje snadno. Jednak přes náves každý chodí, jednak ví, co je pumpa a co kašna.

Ale jakmile půjde o něco složitějšího – dejme tomu zavedení eura, museli by se běžní občané převtělit ve znalce měnové politiky. V to nedoufejme.

Co tedy rozhodne? Síla značky – když někdo z mých oblíbenců (dosaďte si libovolně) prohlásí, že euro je zlo, pro nemalé procento lidí je to dostatečný návod, jak hlasovat.

Jako když moje oblíbená pivní značka přijde s novinkou. Ochutnám a budu shovívavější, než když mi ji bude vnucovat pivovar, s nímž mám dosud tu nejhorší zkušenost.

Pak přijde na řadu přesvědčovací kampaň. Nebude nepodobná kampaním politickým. Tedy využije všech moderních postupů a komunikačních kanálů známých z komerce, jen místo nového kombíku bude prodávat nějaký návod na štěstí. A tady budou vítězit profesionálové nad amatéry, movití nad chudáky.

Poněkud temnější bude zákulisí. Zatímco u onoho kombíku víme, že kampaň platí automobilka, protože chce kombíky prodávat a vydělat akcionářům, u zavedení eura nebudou motivace zdaleka tak přímočaré. A vadí to někomu? Asi ne.

Všichni, kdo to zkusili, už vědí: racionální, smysluplné osvětové akce se míjejí účinkem. Není čas, není chuť se nořit do podrobností. U referenda budou rozhodovat sympatie, antipatie, emoce. Nikoliv argumenty.

Vypadá to na paradox. Všelidové hlasování je vlastně cestou k dobrovolně přijímané manipulaci. Veřejnost bude žít ve zdání, že rozhoduje, a rozhodovat budou zájmové skupiny s nejlepším marketingovým arsenálem. Všichni budou spokojeni.

Měl bych být z titulu své funkce též, ale nějak se mi to nedaří.

Marek Hlavica, výkonný předseda, Asociace komunikačních agentur

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia