Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Kamenné prodejny musí nabídnout víc

Způsob nákupu dnes diktuje zákazník sám. Vzhledem k tomu, kolik času tráví on-line, není divu, že maloobchod v kamenných prodejnách nezažívá jednoduchou dobu. Ve Spojených státech se od ledna do začátku prosince 2017 uzavřelo rekordních 6885 obchodů. Své pobočky rušily i tak známé a tradiční obchodní domy jako je Macy’s, J.C.Penney, Sears nebo Kmart.

Informace pocházejí ze studie Global Powers of Retailing 2018, kterou vydala poradenská společnost Deloitte. Analýza přináší údaje založené na výsledcích 250 největších maloobchodních prodejců na světě. Zpráva, kterou Deloitte každoročně publikuje, nese letos podtitul Transformační změna, oživený obchod. Zaměřuje se na největší trendy v maloobchodě a dívá se na budoucnost retailu i pohledem mladých spotřebitelů.

Amazon vyskočil na šestou pozici

Lidé, kteří nakupují jak on-line, tak v kamenných prodejnách, podle studie utratí za svoje nákupy celkově dvakrát tolik než lidé, kteří nakupují pouze v kamenných prodejnách. Posílení on-line prodejů je dobře vidět na tom, že největší e-shop světa, Amazon, postoupil na žebříčku ze 186. místa v roce 2000 na 6. místo v roce 2017.

Reklama
Know

Amazon vstupuje na další trhy, vytváří nové kategorie sortimentu a testuje moderní technologie. Zároveň významně vkročil i do světa kamenných obchodů, když koupil řetězec supermarketů Whole Foods.

Na to musejí reagovat největší konkurenti. Walmart, dlouhodobě největší maloobchodní síť na světě, chce ukázat, že e-commerce je jedním z pilířů jeho strategie. Investuje miliardy dolarů do posílení on-line prodeje, rozšiřuje nabídku zboží formou „click-and-collect“ (vyzvednutí internetové objednávky na prodejně) a využívá k tomu rozsáhlé sítě svých nákupních center, aby setřel výhodu Amazonu.

Podle amerického zpravodajského webu Food Dive by měl do konce roku Walmart umožňovat vyzvednutí zboží ve dvou tisících z celkových 4600 obchodů, které v USA provozuje.

Kamenné prodejny bitvu s internetovou konkurencí nevzdávají. Devadesát procent všech maloobchodních nákupů se pořád uskuteční off-line. Mnozí prodejci si však zároveň uvědomují, jak důležité je, aby ve svých obchodech nabízeli jedinečné zboží, zábavní prvky a vysokou úroveň služeb. To, co se začíná odehrávat v některých prodejnách s potravinami, je toho dobrým příkladem. Mění se z pouhých prodejců na poskytovatele různých služeb souvisejících třeba se zdravím. Řada obchodů přímo na prodejní ploše zavedla třeba poradny správné výživy. Ve Velké Británii obchodní domy Debenhams zprovoznily dokonce vlastní fitness centra.

Autoři studie oslovili i studenty z Pearson College v Londýně. Podle nich budoucnost spočívá v mobilních platbách, především díky aplikacím Android Pay a Apple Pay. Klasické placení hotovostí začne mizet. Naopak se podle mladých respondentů při platbách zvýší význam kryptoměn jako jsou například bitcoiny, ethereum nebo IOTA.

Společnost Debenhams v několika svých prodejnách zavedla in-store fitness centra.
Foto: Debenhams

Reklama
ČEZ
Reklama
MMcite
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu