Instastories, tedy série fotek nebo videí, které za 24 hodin zmizí, fungují na Instagramu přibližně rok. A nabývají na významu. Původně vznikly jako odvetné opatření Facebooku poté, co se mu nepodařilo koupit konkurenční sociální síť Snapchat. Tato vychytávka si získala během krátké doby velkou oblibu. A to i přesto, že se ze začátku setkávala s kritikou ze strany běžných uživatelů.
Masivní nárůst doslovného hltání obsahu Stories oproti sledování klasické zdi je zřetelný už teď. Podle dat webu Statista.com v říjnu 2016 je využívalo celosvětově kolem 100 milionů lidí měsíčně, loni jsme se dostali už na číslo 300 milionů a trend napovídá stálému růstu jak postování, tak sledování. A troufám si tvrdit, že rok 2018 bude rokem Instastories.
Na našich i zahraničních instagramových profilech je vidět, že na zeď uživatelé publikují už jen dvakrát či třikrát týdně, ale začíná se masivně přidávat obsah právě do příběhů. Jedná se o všeobecný trend posledních několika měsíců, který lze vypozorovat u profilů influencerů.
Jasným tuzemským příkladem je stále populárnější Aneta Mikšíčková neboli Andula, Drahomíra Jůzová alias Ladynkadee nebo Leoš Mareš, který dokáže ze Stories vytěžit i další zdroj příjmu. Firemní účty se to teprve učí.
Příběhy nabízejí spoustu doplňujících funkcí a stovky šablon, se kterými si lidé velmi rádi hrají: boomerangy, tedy vracející se vizuály, videa pozpátku, zpomalené záběry a další. Hodí se pro doprovodné soutěže, ankety, krátké vlogy i živé vysílání. Stories je také ideální nástroj, jak poprosit své fanoušky o laskavost typu „hlasujte pro mě“, „pošlete mi“ nebo „napište mi to a to“, protože na zeď by se tento typ obsahu prostě nehodil.
Ale jak z toho vymáčknout maximum pro firmy? Ty by měly Stories využívat především k vyprávění. Každý obrázek by měl navazovat na ten následující a vytvořit tak dojem uceleného příběhu, který pojednává o značce či produktu. Je to ideální nástroj pro FMCG či e-shopový byznys. A máte-li nad deset tisíc sledujících, můžete je pomocí prolinku směrovat i na svou webovou stránku.
Ondřej Vácha, specialista na digitální marketing na volné noze