Reklama
Megaboard

Okurková sezona už pro mediální agentury neexistuje. Kvůli častým změnám obchodních podmínek musíme být stále ve střehu

A je po Vánocích! V oblasti reklamních investic skončila hlavní sezona, která se postupem let natáhla až na období od konce srpna do půlky prosince. Mohlo by se zdát, že nastane očekávaná okurková sezona a razantní pokles investic. To se sice plní, ale období volna v mediálních agenturách rozhodně nenastává.

Po Novém roce nadchází období auditů a celoročního vyhodnocení dat kampaní, a to v mnohem větší míře, než tomu bývalo dříve. Nový rok zároveň přináší sadu novinek v oblasti obchodních podmínek jednotlivých televizních zastupitelství. Doby, kdy bylo možné kupovat reklamní čas za jedno CPP po celý rok a nebyly ani koeficienty podle úseků dne, jsou dávnou minulostí. Teď máme koeficientů přehršel a další vesele přibývají. Orientovat se v nich je stále obtížnější. Každý rok některé navíc pozvolna rostou.

V posledních letech zvolna narůstají koeficienty v tzv. low season, protože jejich nízká úroveň v minulých letech měla za následek nárůst investic v tomto období. Podmínky se ale u jednotlivých zastupitelství liší. Například sezonní koeficienty v rámci Nova Group rostly v jiných měsících než v Media Clubu. Každé zastupitelství reflektuje situaci podle svých možností. Totéž se děje i při úpravě podílů jednotlivých stanic v konkrétních obchodních balíčcích, a to v závislosti na jejich výkonu. Úprava koeficientů je využívána k vyrovnání hladiny investic a je pro zastupitelství šikovným obchodním nástrojem. Hudbou minulosti jsou časy, kdy pod jedním zastupitelstvím byly jedna až dvě stanice. Počty televizních kanálů po digitalizaci prudce narostly a stále vznikají nové. Důležité je i to, kdo je zastupuje. I zde se situace vyvíjí podle možností a potřeb obchodních subjektů.

V obchodních podmínkách je nutné se rychle orientovat a představit klientům jejich možnosti. Slevy za včasný podpis celoročních kontraktů motivují klienty mít včas uzavřené podmínky a začít inzerovat už na začátku roku. Dřívější „výprodejové“ období po svátcích je nyní atraktivní čas z hlediska výhodných cen a řada klientů tyto podmínky operativně využívá.

A stejně tak jako tato nutnost pružně reagovat pomalu vytlačuje konzervativní přístup, okurková sezona v pravém slova smyslu je pro nás už spíše minulostí.

Kateřina Hedrlínová, TV & radio buying specialist, Publicis One

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále