Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Mlčením dezinformace jen přiživíte

Publikaci Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!, která se snaží varovat před dezinformacemi, vytvořil spolek Zvol si info, který se skládá ze studentů a pedagogů Masarykovy univerzity v Brně. „Ty nejvýraznější dezinformace se objevují těsně před volbami,“ říká jeden z autorů, odborný asistent Katedry politologie Masarykovy univerzity Miloš Gregor.

Falešné zprávy využívají vlastní expresivní jazyk, emotivní zabarvení a výrazné výrazové prostředky. Často používají vykřičníky, slova jako šok, skandál, hrůza a podobně.

Podle zkušeností Gregora se nepravdivé zprávy objevují nejčastěji v průběhu významných událostí. V Česku jsou to typicky volby. Příkladem by mohla být kauza lithium před parlamentními volbami, která posloužila k útoku na některé politické strany. Jen několik týdnů po volbách se ukázalo, že původ této zprávy je na serverech, které často šíří různé dezinformace.

Reklama
Know

V Česku jsou poměrně dobře viditelné fake news, které podporují Miloše Zemana a proruské postoje, Gregor se ale domnívá, že můžeme narazit i na proevropské, tedy antizemanovské dezinformace.

„Poměrně zajímavou roli sehrává zdraví pana prezidenta. Ten se k němu dlouhodobě nevyjadřuje, a když už ano, vznikají různé spekulace,“ myslí si expert. Příkladem může být vyjádření radního městské části Brno-střed Svatopluka Bartíka. Ten na sociálních sítích prohlásil, že má z důvěryhodného zdroje informace o tom, že Miloš Zeman trpí rakovinou a zbývá mu poslední půlrok života. Hrad později informaci označil za lživou. „Těmto možným dezinformacím pan prezident sám napomáhá svou tendencí mlžit ohledně svého zdravotního stavu,“ poznamenává Gregor.

S Fake news turné po republice

Knížka se snaží doložit, že fake news nejsou novým fenoménem a že se vyskytují už několik staletí, jenom se jim dřív říkalo jinak. Ukazuje principy, na kterých falešné zprávy pracují. „Všechno zahrnujeme do kontextu dnešní doby a popisujeme, jak se to projevilo ve fungování internetu a sociálních sítí,“ podotýká Gregor.

První vydání publikace vyšlo v nákladu 2000 kusů, už se ale řeší dotisky. Spolek navázal spolupráci s projektem Listování, který pořádá scénická čtení. „Od března bychom měli vyrazit s naší knihou na turné,“ těší se pedagog.

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Návrh bez názvu-130
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Návrh bez názvu-130
Effie_novy-web-otvirak (2)