Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Miloš Růžička: Bisoni nikdy nebyli klasická agentura. A vývoj v oboru jim dal za pravdu

Na úvod rozhovoru s odcházejícím spolumajitelem Bison & Rose Milošem Růžičkou jsme se museli vypořádat se souběhem událostí. Jeho rozhodnutí opustit firmu shodou okolností vyšlo najevo ve stejnou dobu, kdy B&R Holding přebírá od vydavatelství Economia náš časopis. „Vlastně o tom mnoho nevím. Poslední léta jsem seděl na vnitru a moc do firmy nechodil,“ říká k transakci Růžička, o kterém bylo v posledních letech slyšet právě kvůli tomu, že radil exministrovi vnitra Milanu Chovancovi z ČSSD.

Jaký je hlavní důvod vašeho odchodu z Bison & Rose?

V zásadě únava obou otců zakladatelů. Jirka Bis, kterému je letos 60, už kdysi prohlásil, že v tom věku chce do důchodu. A já, který jsem s ním v tom skoro 20 let, jsem se v posledních třech letech věnoval spíš svým politologickým „koníčkům“ než práci pro klienty. Takže jsem si řekl, že je to možná dobrá příležitost, jak se rozloučit s jednou etapou života a vzít si nějakou dobu sabatikl.

Reklama
Abovalve

Je to tedy vnitřní rozhodnutí, nepodepsaly se na něm vnější okolnosti?

Primárně je to vnitřní impulz. Tahle branže vás hodně vysaje, pokud ji děláte naplno. V agentuře jsem pracoval 12-15 hodin denně. A když to děláte déle než jednotky měsíců či let, podepíše se to na vás.

Výsledkem té tvůrčí pauzy má být další posun do politického poradenství, nebo zůstanete v komunikačním průmyslu?

Svoje působení na ministerstvu vnitra jsem skončil v půlce prosince. Nemám to tak, že teď budu na sto procent dělat politické konzultace. Jedna agenda, kterou jsem měl na vnitru, mi skončila a ke druhé agendě, z níž jsem před třemi lety odešel v agentuře, se nevracím. A ten čas mezi tím chci využít k odpočinku. Za rok se uvidí, kam mě to dovede.

V posledních třech letech jste z agentury vytvářeli holding. Proč jste sáhli k takovému uspořádání?

Bisoni jsou agentura, která opravdu vyrostla z nuly na jednu z největších v zemi. Důvod, proč se nám to povedlo, byl podle mě v tom, že jsme se vždycky snažili být jiní. V době, kdy jsme začínali, si PR agentury strašně hrály na oborový purismus. My prosazovali 360stupňovou komunikaci: klientovo zadání můžeme uspokojit celou řadou nástrojů, které se mohou nabalit na media relations, ale také nemusí. Nikdy jsme nebyli klasická agentura. A tomuhle pohledu dal nakonec vývoj za pravdu. Byli jsme v integraci aktivit hodně vepředu. Třeba kreativní studio jsme měli pořád, jenom jsme ho nevyčlenili ven z agentury. Eventovou agenturu máme 15 let, protože jsme si řekli, že když pro klienty nenajdeme vhodné projekty venku, začneme je sami vyrábět. Analytická agentura vznikla kvůli velké potřebě dat, která nám stávající agentury nebyly schopny ušít na míru. Teď dostávají jednotné řízení.

Kolem vašeho „koníčku“, jak říkáte politickému poradenství pro Milana Chovance, vzniklo za minulé vlády docela dusno, včetně soudních sporů. Není váš odchod zároveň způsob, jak celou atmosféru uklidnit?

Měl jsem dvě zpětné vazby. Jedna byla, že nám to může škodit. Ta druhá vypadala tak, že mě spousta lidí plácala po ramenou. Kolegové z jiných agentur říkali, že svou práci asi vážně umíme, když stojíme Andreji Babišovi za útoky. Samozřejmě to část klientů znervózňovalo, to pravda je, a byznysu taková věc zrovna nepomáhá. Ale nebyl to rozhodně primární impulz k mému rozhodnutí. Jsem vděčný společníkům, že to brali jako nutnou daň mé zálibě, která je stará skoro stejně jako moje aktivní působení v komunikaci. Vždyť jsem byl jeden z prvních studentů politických věd v Česku. Bavilo mě rozhraní mezi médii a politikou. V Česku je to branže, která se poslední dva tři roky rodí a já k ní vždy trochu inklinoval, tak jsem se snažil oddělit sebe a agenturu. Až s Andrejem Babišem to na sebe narazilo.

S čím jste vlastně ministrovi radil?

Svou odbornost vnímám jako politický koučink, což je kombinace politického poradenství a krizové komunikace. K politikovi musíte do jisté míry přistupovat jako k mediálnímu produktu s jistými plusy a minusy, s nimiž musíte počítat. Musíte si s ním naplánovat, kam chcete dojít, a poradit mu, jaká témata komunikovat má a jaká ne, aby na této cestě uspěl.

Měl jste k dispozici nějaký tým? Objevovaly se spekulace, jestli pro své služby nevyužíváte domovskou agenturu.

Zeptejte se kohokoliv ve firmě, jestli kdykoliv cokoliv dělal pro vnitro. Nikoho nenajdete. Na vnitru byl komunikační tým zhruba s dvaceti lidmi, takže jeho servis a podpora fungovaly. Často šlo jen o to, věci posbírat, sumarizovat a dát jim nějaký směr. Byl to dobře řízený odbor.

Miloš Růžička, komunikační a politický poradce

Vystudoval politologii na brněnské Masarykově univerzitě. V Praze se potom podílel na rozjezdu Frekvence 1, moderoval v České televizi, vedl tiskové oddělení Fondu národního majetku i komunikaci Komerční banky. Na přelomu tisíciletí se stal společníkem PR agentury Bison & Rose, kterou Jiří Bis založil v roce 1998. Politologie mu ovšem zůstala blízká: radil několika politikům, naposledy Milanu Chovancovi z ČSSD.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)