Znáte pojem postvalidační marketing? Používá se v situaci, kdy se původní produkt po použití promění v reklamní nosič. Příkladem jsou digitální vstupenky ve formě virtuálních „karet“ na displeji chytrého telefonu. Nejdřív je použijete, abyste se dostali na kulturní nebo sportovní akce, a v okamžiku, kdy pro původní účel už nejsou platné, se změní třeba na vouchery.
Možností, jak původně neužitečnou vstupenku proměnit v aktivní kanál pro komunikaci se zákazníky, je hned několik. Kromě zmíněného voucheru se ze vstupenky v momentu její validace může stát například reklamní leták, slevový kupon nebo informační karta pořadatele. Digitální formát se jednoduše aktualizuje a změní svůj design i obsah na vybrané médium.
Hlasování, odměna i zpětná vazba
Jakmile návštěvník projde turniketem, jeho vstupenka se může změnit v kupon na nákup u sponzora akce a sloužit tak jako motivátor. Jiným příkladem je využití digitální vstupenky k propagaci dalších akcí s časově omezenou slevou na vstupném.
Můžete zákazníky informovat i o navazujícím programu – zatímco se procházejí po zoologické zahradě, digitální vstupenka je upozorní na krmení lachtanů. Přímo z ní pak mohou hlasovat, který lachtan jim byl nejsympatičtější.
Pořadatelé koncertů a podobných kulturních akcí zase ocení zpětnou vazbu. Není totiž nic jednoduššího než po skončení akce umístit na kartu formulář s průzkumem spokojenosti a návštěvnickými náměty na další akci. Digitální vstupenka se dá snadno měnit na základě fyzické interakce nebo podle časového údaje.
Vstupenka jako nosič kampaně
Postvalidační marketing však nenachází využití pouze u lístků a vstupenek. Tuto novou funkcionalitu, kterou nabízí pouze digitální on-line médium, už v praxi využila například Zoologická zahrada Liberec při realizaci celosvětové kampaně Silent Forest (Ztichlý les). Tomuto projektu Evropské asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA) na podporu ohroženého ptactva právě Zoologická zahrada v Liberci letos předsedá.
Doteď se každé dva roky investovaly nemalé finanční prostředky do nových kampaní a propagačních materiálů, kterým končila životnost v momentě ukončení dílčího projektu. Díky digitálnímu řešení ale letos vznikla karta EAZA Silent Forest, která se po skončení projektu během pár kliknutí změní na novou kampaň organizace. O této změně budou navíc prostřednictvím vyskakující notifikace na displeji telefonu informovány tisíce příznivců a podporovatelů, jejichž komunitu může EAZA díky postvalidačnímu marketingu dlouhodobě budovat.
Třeba právě pro zoologické zahrady existuje několik možností, jak s kartou následně pracovat. Velmi výhodná může být propagace partnerských projektů – po validaci vstupenek do zoo se může objevit třeba nabídka ke koupi zvýhodněné vstupenky do botanické zahrady. Další možností je například upsell v podobě nabídky roční vstupenky.
Potenciál
Celkový potenciál odpovídá velikosti trhu s prodejem vstupenek v řádech desítek milionů kusů za rok.
58 %
To je aktuální počet uživatelů chytrých mobilních telefonů.
42 %
nákupů proběhne prostřednictvím mobilního telefonu, nákupy z mobilu na e-shopech se neustále zvyšují.
45 %
uživatelů preferuje digitální vstupenky před papírovou variantou a toto číslo každý rok roste.
98 %
uživatelů si po validaci digitální vstupenku nechá.