Marketing, který nepadá do koše

Znáte pojem postvalidační marketing? Používá se v situaci, kdy se původní produkt po použití promění v reklamní nosič. Příkladem jsou digitální vstupenky ve formě virtuálních „karet“ na displeji chytrého telefonu. Nejdřív je použijete, abyste se dostali na kulturní nebo sportovní akce, a v okamžiku, kdy pro původní účel už nejsou platné, se změní třeba na vouchery.

Možností, jak původně neužitečnou vstupenku proměnit v aktivní kanál pro komunikaci se zákazníky, je hned několik. Kromě zmíněného voucheru se ze vstupenky v momentu její validace může stát například reklamní leták, slevový kupon nebo informační karta pořadatele. Digitální formát se jednoduše aktualizuje a změní svůj design i obsah na vybrané médium.

Hlasování, odměna i zpětná vazba

Jakmile návštěvník projde turniketem, jeho vstupenka se může změnit v kupon na nákup u sponzora akce a sloužit tak jako motivátor. Jiným příkladem je využití digitální vstupenky k propagaci dalších akcí s časově omezenou slevou na vstupném.

Můžete zákazníky informovat i o navazujícím programu – zatímco se procházejí po zoologické zahradě, digitální vstupenka je upozorní na krmení lachtanů. Přímo z ní pak mohou hlasovat, který lachtan jim byl nejsympatičtější.

Pořadatelé koncertů a podobných kulturních akcí zase ocení zpětnou vazbu. Není totiž nic jednoduššího než po skončení akce umístit na kartu formulář s průzkumem spokojenosti a návštěvnickými náměty na další akci. Digitální vstupenka se dá snadno měnit na základě fyzické interakce nebo podle časového údaje.

Vstupenka jako nosič kampaně

Postvalidační marketing však nenachází využití pouze u lístků a vstupenek. Tuto novou funkcionalitu, kterou nabízí pouze digitální on-line médium, už v praxi využila například Zoologická zahrada Liberec při realizaci celosvětové kampaně Silent Forest (Ztichlý les). Tomuto projektu Evropské asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA) na podporu ohroženého ptactva právě Zoologická zahrada v Liberci letos předsedá.

Doteď se každé dva roky investovaly nemalé finanční prostředky do nových kampaní a propagačních materiálů, kterým končila životnost v momentě ukončení dílčího projektu. Díky digitálnímu řešení ale letos vznikla karta EAZA Silent Forest, která se po skončení projektu během pár kliknutí změní na novou kampaň organizace. O této změně budou navíc prostřednictvím vyskakující notifikace na displeji telefonu informovány tisíce příznivců a podporovatelů, jejichž komunitu může EAZA díky postvalidačnímu marketingu dlouhodobě budovat.

Třeba právě pro zoologické zahrady existuje několik možností, jak s kartou následně pracovat. Velmi výhodná může být propagace partnerských projektů – po validaci vstupenek do zoo se může objevit třeba nabídka ke koupi zvýhodněné vstupenky do botanické zahrady. Další možností je například upsell v podobě nabídky roční vstupenky.

Potenciál

Celkový potenciál odpovídá velikosti trhu s prodejem vstupenek v řádech desítek milionů kusů za rok.

58 %
To je aktuální počet uživatelů chytrých mobilních telefonů.

42 %
nákupů proběhne prostřednictvím mobilního telefonu, nákupy z mobilu na e-shopech se neustále zvyšují.

45 %
uživatelů preferuje digitální vstupenky před papírovou variantou a toto číslo každý rok roste.

98 %
uživatelů si po validaci digitální vstupenku nechá.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-24

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-24

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Náborové kampaně
Chatbot
Sluha

MAM Exkluzivně v časopise

Martin Smejkal
MAM class Triad
Sedita kampaň
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
buresova_WPPmedia