Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Facebook zatápí seriózním médiím

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg už nějaký čas ohlašuje, že hodlá bojovat proti fake news. Podle analýzy webu BuzzFeed ale zaznamenalo 50 nejvíc šířených dezinformací v roce 2017 dokonce větší počet interakcí než první padesátka o rok dřív. Naopak příspěvky, které se soustředily na vyvracení konkrétních dezinformací, viděl na Facebooku jen zlomek lidí.

Pro poslední ohlášené změny má čeština krásný výraz „vylít dítě i s vaničkou“. Zuckerberg totiž oznámil, že chce na zeď uživatelů vrátit příspěvky přátel a potlačit příspěvky stránek – tedy firem, médií a organizací. Síť pustí do newsfeedu kromě fyzických osob jen ty, kdo budou platit, zvýší se její příjmy a lidé se nebudou cítit zavaleni informacemi. Toto opatření ovšem zasáhne všechna média, včetně seriózních. Sníží se viditelnost příspěvků a počet prokliků na zpravodajské weby.

Ještě v roce 2014 přitom Zuckerberg prohlašoval, že chce vytvořit personalizované noviny pro každého na světě. Pak si to ale rozmyslel a už v roce 2016 algoritmus snížil dosahy příspěvků stránek až o půlku. To byl začátek éry „jsi vidět, když platíš“, která nyní vrcholí.

Reklama
ČEZ

Česká média budou mít problém

Médiím se vyplatí být na Facebooku, pouze když síť generuje větší množství prokliků na jejich stránky. Jinak je jejich přítomnost na síti ztrátová, protože kromě sponzorování příspěvků musí platit i za správu svých profilů. Na rozdíl od e-shopů ale musí generovat mraky příspěvků denně, protože jen tak získávají publikum. Na malých trzích, jako je ČR, je nepředstavitelné, že by média mohla sponzorovat několik postů denně, aby po nadcházejících změnách zůstala viditelná.

Síť zmírňuje paniku tím, že chce v algoritmu zvýhodňovat důvěryhodné zdroje. Nebyl by to ale Facebook, kdyby si tento záměr neprotiřečil s tím, že nejviditelnější mají nyní být příspěvky, které vzbudí diskusi. Jaké to jsou? Ty nepravdivé. Seriózní zprávy jsou složité a někdy i docela nudné. Facebook tak pro mediální domy zůstane nadále nestabilním prostředím tlačícím jejich týmy do nekončících inovací.

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)