Za zboží na internetu Češi loni utratili 115 miliard korun. Oproti roku 2016 je to nárůst o 18 procent. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která data zveřejnila, v roce 2017 nejvíce rostl on-line prodej rychloobrátkového zboží, především potravin.
„Rok 2017 byl pro e-commerce úspěšný. Obrat e-shopů rostl mírně nad očekávání,“ shrnuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. Zároveň ale doplňuje, že internetové obchodování ovlivnila také implementace elektronické evidence tržeb a začínající přípravy na evropské nařízení GDPR.
Počet e-shopů meziročně vzrostl na současných 40 100. Loni otevřeli své „on-line pobočky“ i klasičtí retailoví hráči, mezi nimi řetězec Lidl nebo prodejce obuvi Humanic.
S velkou konkurencí také stoupá tlak na to, aby byl nákup pro zákazníky jednodušší a rychlejší. Zrychlují se procesy, jež s on-line nákupy souvisejí. Několik významných českých hráčů nabízí doručení v den objednání. „Stejně jako obliba kamenných výdejen je i doručení zboží v den objednání trend, který celý proces zrychluje a nabízí tak českému zákazníkovi komfort, jejž nemají téměř nikde na světě,“ podotýká Tomáš Braverman, ředitel srovnávače zboží Heureka.
Podle Bravermana to dokazuje, že jsme e-commercovou velmocí, a to nejen z pohledu jejího celkového podílu na maloobchodu, ale také dalších služeb a péče o zákazníka. Nejen on-line shopů, ale i kamenných výdejen je čím dál víc: jejich počet meziročně vzrostl o 300, aktuálně je jich 9300.
Trendy potvrzují i zástupci konkrétních obchodů. „Loni tržby na e-shopu Euronics.cz vzrostly o více než 60 procent. Na prodejnách jsme zaznamenali desetiprocentní nárůst prodejů. Nejsilnější kategorií jsou dlouhodobě velké a malé domácí spotřebiče a produkty pečující o tělo,“ říká mluvčí Euronics Lenka Mastešová. Rekordní rok má za sebou Mall.cz. Tomu se podařilo poslat téměř sedm milionů kusů zboží. To nejčastěji putovalo do Středočeského kraje nebo do Prahy. „Nejnáročnějším“ dnem byl pro e-shop 18. prosinec 2017, kdy odešlo z obchodu přes 61 tisíc kusů zboží.
Pozor na rychlejší konkurenci
František Štrupl, obchodní ředitel českého Googlu, vidí i další trendy, například nástup m-commerce. „Rostoucí význam mobilních nákupů do budoucna potvrzuje také tempo růstu vyhledávání zboží z mobilních zařízení, které se v loňském roce na českém Googlu pohybovalo kolem 60 procent,“ říká. Navíc podle studie Connected Consumer Study 2017, již Google provedl, 16 procent Čechů starších 16 let na mobilu nakupuje stejně často jako na stolním počítači nebo častěji.
Největší světový vyhledávač proto radí dávat si pozor, abyste měli rychlý mobilní web, který bude schopný potenciální zákazníky dobře obsloužit. Google sám nabízí zdarma technologie Accelerated Mobile Pages (AMP), jež po nasazení na firemní web návštěvníka přesměrují na zjednodušené a rychle se načítající varianty stránek.
Dalším trendem české e-commerce je podle Štrupla prodej do zahraničí. „To se týká zejména menšího zboží, jako jsou kontaktní čočky, parfémy, brýle nebo boty,“ konkretizuje. Dobrým příkladem takové zahraniční expanze je třeba brněnský prodejce parfémů a kosmetiky Notino. Loni vstoupil například na belgický, chorvatský či nizozemský trh.