Na Instagramu se rozmohl nešvar. Nahrajete fotku, použijete filtr, doplníte popisek a dáte se do psaní hashtagů. Napadnou vás tak dva, které s obrázkem souvisejí, přidáte i pár populárních, v jejichž feedu fotka stejně hned zapadne. Po pár vteřinách začne přicházet odměna v podobě lajků. Mezi spoustou těch od neznámých profilů hledáte ty od slečny nebo kluka, na které máte zálusk. Okomentovala příspěvek nějaká instagramová hvězda? Ano? Hurá!
Ačkoliv měl Instagram namále, zažil renesanci poté, co vykradl kouzlo Snapchatu. Nárůst aktivních uživatelů a vyprodukovaného obsahu se ale odrazil na úpravě algoritmu, která mnohým ubrala na dosahu. To zasáhlo hlavně influencery. Najednou nemohli propagovaným značkám garantovat takový dosah. Situace se změnila i pro řadového uživatele, kterému Instagram začal ukazovat jednotvárnější obsah.
Vývoj na druhou stranu otevřel dveře novým příležitostem. Někomu došlo, že nad algoritmem se dá vyzrát ještě vychytralejším algoritmem. A tak se zrodili boti. Za drobné peníze hledají reálné uživatele skrz obecné hashtagy, lajkují, followují a na síti virtuálně žijí. Přesně to algoritmům vyhovuje. Americká agentura Mediakix tak nechala za 1100 dolarů zvýšit popularitu svým instagramovým profilům. Investice se jim brzy vrátila, když se dohodla na product placementu s několika značkami.
Pak jsou tu také rádoby influenceři a naháněči followerů, kteří lajkují a komentují všechno. Počet jimi sledovaných účtů jde do desítek tisíc a všechny spojuje jedna věc – nulový zájem o váš content. Instagram je tak místem nic neznamenajících srdíček, komentářů a falešných poplachů v podobě notifikací – je to spamový ráj.
Marketéři by si měli uvědomit, že hon za followery, lajky a engagementem je stejný nesmysl, jako se to ukázalo třeba v případě Facebooku. Nemusí totiž vypovídat o úspěchu. Možná je na čase přestat se řídit čísly, a začít uvažovat o reálných lidech. S ostatními nemá smysl ztrácet čas ani peníze v podobě sponzorovaných příspěvků.
Michal Mládek, sales & marketing director, Sherpas