Formuláře jsou důležitým prvkem on-line marketingu. Pokud špatně navrhnete registrační formulář nebo jednoduché přihlášení k odběru e-mailového newsletteru, zbytečně si tím zkomplikujete splnění svých cílů a získání několika kontaktů vás ve výsledku bude stát zbytečně moc peněz.
Rozdělte a panujte
U formuláře, ve kterém je více než šest položek, zvažte jeho rozdělení na víc kroků nebo bloků. Rozdělení formuláře mnohdy pomůže zvýšit počet lidí, kteří ho vyplnili. Uživatelský dojem z několika krátkých kroků je také na první pohled méně odstrašující než dlouhý formulář s řadou kolonek.
Nezapomeňte myslet na dvě funkce. Uživatel by měl být schopný přecházet mezi jednotlivými kroky, aniž by tím smazal už vyplněná data. A musí jasně vidět, v jakém kroku se momentálně nachází a kolik mu jich zbývá do dokončení formuláře.
V případě, že se uživatele potřebujete zeptat na citlivé osobní informace, jako jsou e-mail nebo telefonní číslo, udělejte to až v posledním kroku. Podstatně tak zvýšíte pravděpodobnost, že ho úspěšně dokončí, protože ho neodradíte už na začátku.
Chtějte jen opravdu nutné
Každá kolonka navíc znamená riziko, že člověk při vyplňování formuláře „odpadne“. Americký zpravodajský web ZDNet to doložil na příkladu známého cestovatelského webu Expedia. Ten přišel o 12 milionů dolarů za rok kvůli jednomu jedinému políčku. Ve svém rezervačním formuláři požadoval zadat jméno firmy.
Každé přidané pole vás tedy může připravovat o konverze. Zamyslete se, jestli je kolonka vážně nutná a jak s vyplněnými údaji reálně naložíte. A jestli je opravdu potřebujete už v této fázi.
Americká on-line agentura Marketo, zabývající se automatizací, zjistila, že některá pole přidaná do formuláře zvyšují firemní náklady na jeden vyplněný formulář o 25 procent.
Při vymýšlení grafické podoby formuláře není namístě přehnaná kreativita. Popisky kolonek umisťujte standardně nalevo. Tuto zásadu podporují i zjištění vyhledávače Google. Ten na svém blogu zveřejnil výzkum, z něhož vyplynulo, že názvy polí zarovnané vlevo zvýšily poměr vyplněných formulářů. Čteme zleva doprava a takové zarovnání od člověka zkrátka nevyžaduje, aby přeskakoval očima po obrazovce a hledal na stránce, co konkrétní políčko vlastně znamená.
Používejte podmínkovou logiku
Kolonky ve formuláři zobrazujte podle toho, co uživatel vyplnil v předešlém kroku. Říká se tomu podmínková logika. Dejme tomu, že si zákazník zvolí osobní vyzvednutí v prodejně. Pak je už zbytečné po něm chtít, ať vyplní doručovací adresu.
Tato logika zkracuje délku formuláře a zároveň snižuje míru jeho opuštění díky tomu, že zobrazujete uživateli jen relevantní otázky.
Nezapomeňte, že vyplnění formuláře zabere lidem čas, proto je musíte motivovat. Vyplatí se i sledovat, na kterém kroku se většina uživatelů „zasekla“, a podle toho formulář optimalizovat.
Autor je produktovým specialistou agentury Najisto