Začátkem listopadu spustil slovenský výrobce ohřívačů vody Tatramat on-line kampaň s modelkou Andreou Verešovou. Ve více než dvouminutovém videu vysvětluje, jak nový produkt Tatramatu dokáže ušetřit za přípravu teplé vody.
Jenže moment. Dvouminutový reklamní monolog o technologiích od hnědovlasé modelky jsme už letos na internetu viděli.
Modelka prodává technologie
V lednu se objevila americká herečka Emily Ratajkowski v britské kampani čínského výrobce mobilů OnePlus. Oděna do šedého trička a džínů se před bílým plátnem představuje a pokračuje tím, že by divákům „chtěla povědět něco o mobilních telefonech, konkrétně o jejich nabíjení“. Následuje malý exkurz o fungování procesu dobíjení telefonních baterií a nevýhodách konkurenčních technologií.
Pro lepší ilustraci se kolem její hlavy po celou dobu videa vznášejí červenočerné kresbičky.
Vše vyústí v propagaci řešení Dash Charge, které má umožňovat nabít mobilní telefony OnePlus rychleji a bez vysokého zahřívání zařízení.
Díky Emily Ratajkowski se dostalo propagačnímu videu pozornosti i na britských bulvárních serverech a na YouTube posbíralo přes pět milionů zhlédnutí. Na kanále společnosti je to druhé nejpopulárnější video.
Verze po slovensku
Že k sobě mají ohřev vody a nabíjení telefonů daleko? Slovenský Tatramat a bratislavská pobočka agentury Visibility ukázaly, že na obojí lze aplikovat stejný kreativní koncept kampaně.
A to se vším všudy – modelkou v šedém triku a džínách, obsahovou osnovou, vystavěním monologu a poletující grafikou.
Repro: YouTube/OnePlus
Repro: YouTube/Tatramat
Jen místo Emily Ratajkowski obsadily firmy Andreu Verešovou, červené kresby vyměnily za modré a ve scénáři nahradily slova týkající se dobíjení telefonů za terminologii pojící se k ohřívání vody.
S výměnou propojovacích frází si ale hlavu nedělaly. Verešová začíná i končí svůj výstup naprosto stejnými obraty. Video je i stejně dlouhé.
Agentura Visibility, která verzi s Verešovou zpracovávala, pro MAM uvedla, že podobnost kampaně nevylučuje. „V reklamním světě je běžné, že se některé koncepty sobě podobají, inspirují se, parodují se a lokalizují. Už se tak v minulosti několikrát stalo a nejde o žádnou novinku,“ brání se zároveň.
Account managerka slovenské agentury Visibility, Miriama Horváthová, dále uvedla, že od společnosti OnePlus „nezkopírovali specifické výrazové prostředky, které by patřily jen jim – vizuální ani zvukové“. Poznamenala také, že obě kampaně komunikují odlišný produkt a vedle barevnosti a grafických prvků se liší i komunikované benefity a cílové skupiny obou reklam.
„Všechna medializovaná podobnost tedy začíná i končí u ženy hovořící před plátnem s kreslenou grafikou, což jsme sice nevymysleli my, ale ani OnePlus. Řada youtuberů denně vydává desítky videí s touto vizuální podobou a nakonec i běžné zpravodajství funguje na podobném principu,“ řekla.