Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

I mistr Alzák se někdy utne. Holandská aukce jen naštvala zákazníky

Lidé od nepaměti touží po tom, co je nedostatkové. Zlatá horečka byla reakcí na nenasytnou touhu po zlatě. Za totality byly nedostatkovým zbožím rifle nebo banány. Dnes se stojí fronty na „jablka“.

Je to evergreen. S každou novou produktovou řadou vylákají nové telefony Apple do obchodů tisíce nedočkavců, kteří chtějí vlastnit horkou novinku co nejdřív. Nejinak tomu bylo i v případě iPhonu X. Ovšem poptávka výrazně převyšovala nabídku. Největší tuzemský e-shop Alza.cz měl k dispozici pouze stovky kusů nového smartphonu, po kterém však prahla u prodejce desítka tisíc zájemců. Někteří z nich si dokonce zaplatili za iPhone X už v předstihu a těšili se, až jim přístroj s vykrojeným jablkem přijde domů. Často marně.

Telefonů se totiž část z nich nedočkala. Alza se vymezila proti překupníkům, kteří nové iPhony prodávají za nehorázné ceny, a spustila tzv. holandskou aukci. Ten, kdo nezkrotil svou touhu a iPhone X chtěl vlastnit ihned, musel přispět v den začátku prodeje patnácti tisíci korunami nad rámec původní ceny. S každým dalším dnem pak cena mírně klesala. Nejluxusnější variantu iPhone X s 256 GB jste si tak u Alzy mohli pořídit za necelých 50 tisíc korun.

Reklama
Abovalve

Alza už na začátku slíbila, že výtěžek z celé akce věnuje na charitu. Na tom by nebylo nic špatného. Altruismus a solidarita musí být v 21. století součástí moderního podnikání.

Jenomže firma, jejíž loňský obrat byl 17 miliard korun, použila na celou akci peníze od svých zákazníků. Ti na Facebooku nenechali na Alze nit suchou. Někteří hrozili, že je to jejich poslední nákup, jiní argumentovali tím, že „utrácejí v obchodě statisíce a takový přístup si nezaslouží“.

Ochota podílet se na charitativní činnosti by měla vždy vycházet ze svobodné vůle jednotlivce. Nikdo by do ní neměl být tlačen silou, natož pro byznysové účely. Ostatně lidé, kteří si pravidelně kupují nové verze iPhonů, často podporují různé charitativní organizace samovolně, aniž by jim to někdo diktoval zvenčí. Jeden z nejprogresivnějších e-shopů u nás tak ve své progresi zašel do slepé uličky.

Vladan Vaněk, client manager, FleishmanHillard

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)