Spokojenost s prací zdaleka neznamená doporučování svého zaměstnavatele. Více než 2/3 zaměstnanců je ve svém současném zaměstnání spokojeno, a každý pátý je dokonce velmi spokojený. To se v čase příliš nemění, ani přes snahy zaměstnavatelů. Ale téměř polovina zaměstnanců (45 procent) by svého zaměstnavatele nedoporučila, a 18 procent by ho dokonce rozhodně nedoporučilo. Jen 1/4 zaměstnanců by byla ochotná svého zaměstnavatele doporučit známým. Celková míra doporučení, Net Promoter Score (NPS), je tak záporná.
Při doporučování zaměstnanci hodně zvažují i obor působení firmy a jeho relevanci pro své známé, proto je celkové průměrné NPS nižší než u produktů nebo služeb. Důvodem pro nedoporučení je i nedostatečné ocenění, přemíra stresu nebo nevhodné chování manažerů. Dobří zaměstnavatelé mají míru doporučení výrazně nad nulou.
Co to znamená pro firmy? Pokud chtějí využít své zaměstnance jako nástroj pro nábor nových pracovníků, spokojenost nestačí. „Nestačí jen programy na podporu doporučování. Důležité je zejména, aby se zaměstnanci ve firmě dobře cítili a aby s nimi bylo zacházeno férově,“ dodává Lenka Šilerová – executive director Ipsos HR & ERM. „Zajistíte tím, že zaměstnanci budou spontánně o firmě dobře mluvit, doporučovat ji svému okolí a hlavně v ní budou rádi pracovat.“
Průzkum proběhl u 600 zaměstnanců ve věku 18-65 let. V případě dotazů prosím pište na adresu: [email protected].