Peter Sandtner je spoluzakladatelem amerického start-upu Operam. Hollywoodská studia si ho zvou na uzavřená promítání svých filmů, a to pár měsíců před jejich oficiálním uvedením do kin.
Analýzou chování lidí na internetu totiž studiím radí, jak filmu nastavit marketingovou kampaň. „Naše předešlá společnost dělala marketing pro hudební vydavatelství. Pak jsme ale dostali zakázku od jednoho filmového studia, které nám dobře zaplatilo, a my zjistili, že se naše datové analýzy dají dobře přenést taky do marketingu filmů,“ říká spoluzakladatel Operamu.
Necelé dva roky stará firma, za níž vedle Sandtnera stojí další brněnský „ajťák“ Jakub Jurových, už se může pochlubit třeba prací na propagaci letošního oscarového snímku Moonlight. „Dosud jsme pracovali zhruba na 70 filmech včetně těch největších blockbusterů,“ říká Sandtner, který zastává funkci viceprezidenta.
Firma v podstatě funguje jako marketingová agentura, liší se ale analýzou dat. Společnost nejprve přistoupí k rozborům nového filmu a jeho scénáře, podle toho pak zjišťuje, kdo by mohl mít o nové dílo zájem.
Start-up se zabývá výhradně on-line marketingem a při hledání diváků se spoléhá především na Facebook. „Sledujeme, jaké filmy tam uživatelé uvádějí jako své oblíbené, jaké mají zájmy, podstatný je ale také jejich věk, pohlaví a v Americe i rasa,“ vysvětluje manažer Operamu.
Každá kampaň začíná zhruba tři měsíce před startem filmu v kinech. „Všechny reakce lidí z internetu průběžně analyzujeme a snažíme se každý týden scházet se zástupci studia, aby mohlo svou marketingovou strategií na aktuální chování lidí reagovat,“ uvádí Sandtner.
Trailery podle aktuálních reakcí
„Pracovali jsme třeba na jedné válečné komedii. Bylo zjevné, že by mohla zaujmout válečné veterány, na které propagace původně cílila. My jsme ale zjistili, že by film mohl bodovat také u mladých lidí, které zajímá podnikání, takže jsme začali studio přesvědčovat, aby další propagační obsah vytvořilo i pro tuhle skupinu,“ dodává Sandtner.
Podle něj je klíčové během tří měsíců před premiérou mezi lidmi vytvořit brand filmu, aby o něm získali dostatek informací a byli rozhodnuti o tom, že na něj půjdou.
Běžně jde na internetovou propagaci filmu zhruba 40 procent marketingového rozpočtu, což v případě hollywoodských snímků představuje jednotky až desítky milionů dolarů. Operam přitom musí zvážit, jak peníze do reklamy investovat. „Jednodušší je to u artových filmů, kde cílíme na velmi specifické publikum. U blockbusterů ale musíme myslet na to, abychom do kina dostali třeba čtvrtinu všech Američanů.
Dopředu víme, zda film uspěje
Sandtnerova firma prý podle reakcí lidí na trailery či herecké obsazení dokáže předem odhadnout, zda propagovaný film u diváků uspěje, nebo půjde o propadák. „Když pár dní či týdnů před premiérou vidíme, že kampaň nefunguje, radíme klientskému studiu, aby snížilo počet kin, do kterých film půjde. Když jsou reakce na kampaň lepší, než se čekalo, tak se distribuce rozšiřuje.“
Ještě loni pro Operam pracovalo šest vývojářů. Dnes už ale firma se sídlem v Los Angeles a vývojářskými kancelářemi v Praze a Bratislavě zaměstnává stovku vývojářů a marketérů.
„Zatím se stále bavíme jen o filmech, chceme se ale posunout i do dalších odvětví marketingu. Rádi bychom se podíleli třeba na kampaních automobilek,“ uzavírá viceprezident Operamu.
Operam pracuje pro osm hollywoodských studií. Jeho spoluzakladatel Peter Sandtner říká, že firmu chce posunout do dalších odvětví marketingu – třeba v rámci práce pro automobilky.
Foto: Operam