Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zaklínadlo týmové spolupráce

Doba je náročná: zvyšuje se konkurence na trhu a honba za ziskovostí a tržními podíly vytváří podhoubí pro stále se zvyšující tlak na výkon každého zaměstnance. Firmy se předhánějí, jak co nejlépe motivovat své zaměstnance nejen v prodejních týmech k ještě většímu výkonu a vyšší efektivitě. V mnoha kancelářích tak visí aktuální přehledy prodeje, počty zpracovaných požadavků, rychlost reakce. Měření výkonnosti je základ pro hodnocení a nastavení odpovídající finanční motivace. Jak ale vzbudit ještě větší hlad po úspěchu?

Většina manažerů se už naučila využívat nejlepší motivační nástroj, zakódovaný v člověku po tisíciletí a pečlivě pěstovaný v moderních korporacích – soutěživost.

Pocit vítěze

Soutěží se snad o všechno a pořád: o nejlepší výsledek, o nejefektivnější proces, o nejvíce pochval od zákazníka. Soutěží lidé v týmu i týmy mezi sebou. Derou se o podíl na zisku, o výši bonusů na konci roku. Soutěží o úspěch, pocit uspokojení, že jsme zase nejlepší, že jsme to letos zase dali…

Reklama
ČEZ

Stres, který takové prostředí přináší, je občas vyvážen opojným pocitem vítězství na konci měsíce, kvartálu či roku. A mnohdy už nejde ani tak o výši bonusů, jako spíš o ten pocit. Vždyť kdo z nás chce být poražený?

Soutěživost, nebo řevnivost?

Mezitýmová soutěživost s sebou přináší ale i riziko, které už mnoho topmanažerů zažilo na vlastní kůži. Riziko, že se soutěživost zvrhne v řevnivost a férovost v podrazy. Riziko, že namísto sdílení zkušeností nastoupí izolace v týmech a kooperace se zvrtne v rezistenci.

V nejedné firmě jsme byli svědky toho, kam až takové zablokování spolupráce mezi týmy, či dokonce celými divizemi může zajít a jak fatální vliv může mít nejen na firemní kulturu, ale v konečném důsledku na snižující se výkonnost. A v mnoha případech má i velmi negativní dopady na klienta. Jak udržet zdravou soutěživost mezi týmy či divizemi a přitom zachovat přirozenou míru jejich kooperace?

Jak udržet spolupráci

První zásadou, jejíž respektování vám pomůže udržet týmy při sobě, je společný cíl. Přestože dělají něco jiného a jejich zájmy jsou mnohdy logicky proti sobě. Pokud je cíl atraktivní a dokážete ho prostředky interní komunikace neustále udržovat v hlavách lidí, máte z půlky vyhráno.

Každý tým musí mít svého kapitána – někoho, za kým stojí za to jít, pro koho uděláte něco navíc. Toho, který se za vás postaví, když je třeba hájit vaše zájmy. Ale podobných kapitánů s různými zájmy má každá korporace stovky a někdy tisíce. Žádná loď by nedoplula do cíle, kdyby její velení nebylo spojeno na vhodné úrovni osobou nějakého prvního důstojníka, který dokáže vyvažovat zájmy týmů mezi sebou a sladit je se zájmy vyššího velení.

Vytvořit vhodnou komunikační strategii, jak toto neustále udržovat v hlavách lidí, vytvořit vhodný formát, jak být stále mezi nimi, je druhým úkolem, kde může hrát interní komunikace nezastupitelnou roli.

Poznat jeden druhého

Ať se budete snažit být féroví sebevíc, jakékoliv konkurenční prostředí s sebou čas od času přinese eskalaci tenzí mezi některými týmy či jednotlivci, o které nebudete chtít přijít. Pocit neférovosti, že „ti druzí“ mají lepší podmínky, dostává se jim více pozornosti vedení, mají to prostě všechno nějak jednodušší, ovládne občas každého z nás i celé týmy.

Než vám podobný konflikt přeroste přes hlavu, ještě než se rozhodnete do týmů povolat facilitátory či kouče, můžete využít třetího osvědčeného principu, jak zamezit podobným pocitům. Nechte lidi z vašich týmů, ať se poznají mezi sebou.

Nemyslíme tím teambuildingy, kde se budou motat v lanech vysoko nad zemí a večer se společně opijí, aby po několika dnech, až odezní kocovina, všechno propuklo nanovo. Nechte je poznat se v přirozeném pracovním prostředí, nechte je poznat, „jak to má ten druhý těžké“. Rotace a stáže v jednotlivých týmech nic nestojí.

Po počátečním brblání „kdo mezitím bude dělat mou práci“ poznají i vaši lidé, že členové jiného týmu nemají dvě hlavy, nedělají jim naschvály, mají to taky těžké, možná ještě těžší, než si oni sami dokázali představit. A co je nejlepší? Těch pár lidí, kteří podobnou rotací projdou, dokáže své překvapení velmi rychle šířit mezi stejně překvapené kolegy.

Autoři jsou společníky poradenské firmy Motivate.

Rivalitu týmů a oddělení pomohou odstranit rotace kolegů a interní firemní stáže. Teambuilding toho moc nevyřeší.
Foto: Shutterstock

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu