Kryptoměny neboli digitální měny byly kdysi výsadou geeků, často spojovanou s černým trhem. V dnešní době jde už o celosvětově implementovaný systém používaný běžnou populací bez širšího technického zázemí.
A to dokonce i v našich zeměpisných šířkách. A pomalu se prosazují i jako marketingový nástroj. Proč?
Kryptoboom se v posledních letech nevyhnul ani České republice. Největší koncentraci příznivců kryptoměn můžeme vidět kolem projektu Paralelní Polis, kde se platí výhradně kryptoměnami. Polis organizuje pravidelné bitcoin meet-upy, bleší trhy a jednou ročně také vlastní konferenci.
Všechny tyto aktivity a technologie se kromě praktického použití hodí skvěle pro PR: jen za poslední rok přinesly víc než 600 mediálních výstupů.
Z mého pohledu největší rozruch na trhu mezi československými obchodníky způsobila Alza, která v tomto roce spustila možnost platby bitcoinem a do budoucnosti plánuje rozšíření o další kryptoměny.
Progresivní krok pomohl internetovému obchodu oslovit poměrně široký segment ajťáků vlastnících kryptoměny, ale také nehomogenní skupinu lidí, která ráda experimentuje s novými technologiemi.
Alza tímto získala taky možnost obchodovat s bitcoinem, což může díky kolísavosti jeho hodnoty představovat nemalý finanční přínos.
Tímto krokem se jim podařilo najednou zvýšit objem zahraničních objednávek, zasáhnout novou cílovou skupinu, podpořit loajalitu současných zákazníků, získat mediální prostor a vysloužit si pozici nejen technologického lídra v odvětví.
O tom, že to byl správný krok, svědčí i nominace na marketingovou inspiraci roku v letošním ročníku soutěže Křišťálová lupa.
Při malé troše úsilí se tak momentálně firmy dokážou díky akceptování kryptoměn nejen zviditelnit v celosvětové komunitě a oslovit nové segmenty zákazníků, ale i zařadit se mezi technologické lídry, kteří udávají trendy v odvětví.
Lucia Krajňáková, marketingová specialistka, Nethemba