Také ve švýcarské Ženevě se diskutuje o regulaci billboardových ploch. Na problém upozornily lednové právní tahanice ohledně jejich využívání. Během sporu se na třech tisících nosičů objevily místo reklamních kampaní jen prázdné bílé plochy.
Místní aktivisté je okamžitě využili pro uměleckou tvorbu. Na billboardech se objevily malby, ale i citáty. Protože díky tomu vyniklo, jak je švýcarské město oblepené reklamami, vznikla nakonec iniciativa Geneve sans publicités (Ženeva bez reklam). Rozjela petici za zákaz billboardů ve městě, a pokud do 7. listopadu nasbírá 4000 podpisů, bude se o zákazu muset hlasovat.
„Televizi nebo rádio vypnete, ale těžko můžete zavřít oči před venkovní reklamou,“ řekl za aktivisty Lucas Luisoni. Navíc jim vadí, že jde typicky o kampaně nadnárodních firem. Zákaz podle nich pomůže místním podnikatelům, kteří teď nejsou vidět.
Město se na problém dívá pragmatičtěji. Každý rok billboardy přinášejí do městské kasy mezi třemi a šesti miliony švýcarských franků. Roční rozpočet města je sice něco kolem miliardy franků, takže výnosy z billboardů se v něm ztratí, ale přispívají k financování různých městských aktivit. „Seberou městu příjmy z reklamy a dosáhnou leda toho, že podnikatelé budou své peníze utrácet na Googlu a na Facebooku, takže tržby skončí v Americe. Jsou si jistí, že to tak chtějí?“ podivil se pro server SwissInfo Christian Vaglio-Giors, ředitel agentury, která plochy prodává.
Kompletního zákazu venkovních reklam dosáhl v Evropě v podstatě jen francouzský Grenoble. Od roku 2014 v tomto univerzitním městě na úpatí Alp nesmí být žádné billboardy ani poutače. Místo nich úřady vysadily stromy. A nejpozději v roce 2019 zmizí po vypršení smluv reklamní plochy také ze všech dopravních prostředků provozovaných městem.
Mimo evropský kontinent se najde i tvrdší regulace. V brazilském Sao Paulu byla venkovní reklama v roce 2007 prohlášena přímo za nelegální a město následně nechalo zlikvidovat na 15 tisíc nosičů a 300 tisíc velkoplošných poutačů. Už po pěti letech ale město změnilo názor, uzavřelo smlouvu s globálním gigantem JCDecaux a billboardy se začaly vracet do ulic v regulované podobě.