Jak udělat funkční web, který se vám brzo zaplatí? Nemyslete na design a atraktivitu, ale na měřitelné cíle a skutečné potřeby svých zákazníků

Naprostá většina běžných webů nepotřebuje grafický design a kompozici na míru. Stačí jim šablona za pár set korun, kterou někdo pečlivě vybere a upraví – tedy zakomponuje logo, přizpůsobí barevnou paletu, vybere obrázky a napíše vhodné texty. Web postavený na šabloně bývá kvalitativně násobně lepší než pokusy začínajících webdesignérů. Ti jsou totiž většinou samouci bez formálního vzdělání.

Špičková webová grafika taky stojí minimálně sto tisíc korun. Cokoliv do této částky bude pravděpodobně horší než ona výše zmíněná šablona, která musí konkurovat dalším šablonám na globálním trhu. Ušetřené prostředky raději investujte do tvorby obsahu a testování.

Druhým problémem je, že podnikatelé si často při zadání webu nestanoví měřitelné cíle a klíčové ukazatele výkonnosti. Jejich základním požadavkem je „mít lepší web“ nebo „nový web“, ale už se neřeší, jestli má web vést přímo k prodeji zboží, návštěvě obchodu, budování značky nebo náboru nových zaměstnanců.

Problém může také vzniknout, když majitel nehledí na tvorbu webu jako na proces, ale jako na zadání úkolu. Rozhodne se, co na webu bude, bez toho, aby zadavatel měl kompetence designéra, a bez toho, aby existovala relevantní představa o potřebách budoucích uživatelů webu.

Další kámen úrazu při hodnocení webu spočívá v tom, že jeho grafiku chápeme téměř jako umělecké dílo. Ve skutečnosti je však grafický design pouze nástrojem pro podporu obchodní výkonnosti webu. Vzniká na základě uživatelského výzkumu a v kontextu konkrétního byznysu. Zadavateli by se sice měl web líbit a měl by dát zpětnou vazbu tvůrcům, ovšem jeho názor, zda se mu design zamlouvá nebo ne, bohužel nemá vliv na obchodní výkonnost webu.

A na závěr: redesign nevyřeší skutečný problém. Weby jsou zpravidla redesignovány, aby šla firma s dobou a nebudila zdání, že se o web dostatečně nestará. Uspokojení potřeb návštěvníků webu je až na druhém místě v seznamu důvodů redesignu. Výsledek pak bývá přijat buď s rozpaky, nebo dokonce se skutečnými protesty ze strany dlouhodobých uživatelů, kteří si již na určitou strukturu zvykli.

Stačí se podívat na některé stálice mezi úspěšnými weby. Jejich redesigny bývají velice pozvolné a skoro nenápadné.

Jan Řezáč, garant oboru digitální marketing, Newton College

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia