Fotbalový fanoušek je loajální zákazník. V Česku vede Sparta

Fotbal je globální byznys. Kluby si na nedostatek pozornosti nemohou stěžovat a ty nejchytřejší z nich toho hravě využívaly. Například anglická Aston Villa příchod Johna Terryho oznámila prostřednictvím fiktivní konverzace na síti WhatsApp. A o tom, že pozornost na sebe může strhnout prakticky každý, svědčí aktivita provinčního anglického klubu Oxford City. Tým ze šesté nejvyšší soutěže avizoval na Twitteru příchod nové posily Matta Patersona jeho fotkou z restaurace McDonald’s. Smějící se hráč si vysloužil tisíce reakcí na Twitteru, a to včetně reakce samotného řetězce, který zavtipkoval, že tenhle přestup mu „chutná“.

V Česku je podobná propagace klubů zatím v plenkách. Vyčnívají aktivity pražské Sparty. Její majitel Daniel Křetínský se nikdy netajil tím, že by z letenského týmu měl rád klub evropského formátu.

Zatímco na hřišti se týmu poskládanému z hráčů různých národností nedaří, komunikaci směrem k fanouškům má klub nastavenou obstojně. Slovy čísel má Sparta na YouTube dvojnásobek fanoušků než konkurenční Viktoria Plzeň a téměř třikrát více než úhlavní rival Slavia. Digitální tým Sparty pořádá livestreamy zápasu, zpovídá posily a čas od času se pustí i do kreativních nápadů.

Útočníka Lafatu a trenéra Muzziho natočil digitální tým během penaltového souboje se zavázanýma očima. Na YouTube nasbírala Sparta během letošního července na 900 tisíc zhlédnutí. Pozitivní body pak posbíral i samotný majitel Křetínský, když ve svém vyjádření ostře odsoudil rasistické a vulgární projevy některých fanoušků Sparty během domácích zápasů.

Přístup ke komunikaci signalizuje, jestli kluby pochopily její důležitost ve vztahu k fanouškům. Fotbalový fanoušek je přece tím nejloajálnějším typem zákazníka, a zaslouží si tedy špičkový servis.

Když vám nevyhovuje Nike, přejdete k Adidasu. Když neradi pracujete se systémem Windows, koupíte si Macbook. Ale pokud fandíte například Realu Madrid, těžko se ze dne na den stanete fanouškem Barcelony.

Vladan Vaněk, account manager, FleishmanHillard

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia