Fotbal je globální byznys. Kluby si na nedostatek pozornosti nemohou stěžovat a ty nejchytřejší z nich toho hravě využívaly. Například anglická Aston Villa příchod Johna Terryho oznámila prostřednictvím fiktivní konverzace na síti WhatsApp. A o tom, že pozornost na sebe může strhnout prakticky každý, svědčí aktivita provinčního anglického klubu Oxford City. Tým ze šesté nejvyšší soutěže avizoval na Twitteru příchod nové posily Matta Patersona jeho fotkou z restaurace McDonald’s. Smějící se hráč si vysloužil tisíce reakcí na Twitteru, a to včetně reakce samotného řetězce, který zavtipkoval, že tenhle přestup mu „chutná“.
V Česku je podobná propagace klubů zatím v plenkách. Vyčnívají aktivity pražské Sparty. Její majitel Daniel Křetínský se nikdy netajil tím, že by z letenského týmu měl rád klub evropského formátu.
Zatímco na hřišti se týmu poskládanému z hráčů různých národností nedaří, komunikaci směrem k fanouškům má klub nastavenou obstojně. Slovy čísel má Sparta na YouTube dvojnásobek fanoušků než konkurenční Viktoria Plzeň a téměř třikrát více než úhlavní rival Slavia. Digitální tým Sparty pořádá livestreamy zápasu, zpovídá posily a čas od času se pustí i do kreativních nápadů.
Útočníka Lafatu a trenéra Muzziho natočil digitální tým během penaltového souboje se zavázanýma očima. Na YouTube nasbírala Sparta během letošního července na 900 tisíc zhlédnutí. Pozitivní body pak posbíral i samotný majitel Křetínský, když ve svém vyjádření ostře odsoudil rasistické a vulgární projevy některých fanoušků Sparty během domácích zápasů.
Přístup ke komunikaci signalizuje, jestli kluby pochopily její důležitost ve vztahu k fanouškům. Fotbalový fanoušek je přece tím nejloajálnějším typem zákazníka, a zaslouží si tedy špičkový servis.
Když vám nevyhovuje Nike, přejdete k Adidasu. Když neradi pracujete se systémem Windows, koupíte si Macbook. Ale pokud fandíte například Realu Madrid, těžko se ze dne na den stanete fanouškem Barcelony.
Vladan Vaněk, account manager, FleishmanHillard