Při tvorbě vizuální identity v gastronomii by si měli marketéři uvědomit, že by design neměl bít do očí, radí experti. „Pro gastronomii je typický nešvar dávání loga všude, kam to jde. Nadužíváním ztrácí logo výpovědní hodnotu a vytváří spíš vizuální smog,“ vysvětluje Filip Šimoník, marketingový šéf Ambiente. „Design nemá překážet, ale spoluvytvářet prostředí,“ souhlasí grafik Lumír Kajnar.
Během budování identity je pak důležité myslet na to nejdůležitější: jídlo a atmosféru. „Eska má třeba zářivě červené ‚neonové‘ logo, protože chleba pečeme v peci na ohni,“ dodává za Ambiente Šimoník.
Přežilo se klasické „U Nováka“?
Podle Šimoníka je skoro nemožné přijít s úplně novým názvem podniku. „Když zadáte do Googlu jakékoliv slovo, vždy vám vyplivne nějakou restauraci na světě, která se už tak jmenuje,“ říká. V Ambiente tak dávají svým pobočkám spíš česká jména.
Typické tradiční názvy jako „Hospoda u něčeho“ nicméně ještě stále mohou fungovat. „Například pokud jsou historicky spjaté s budovou nebo pokud zapadají do celkového konceptu restaurace,“ domnívá se Jiří Lešikar, majitel restaurace Signature. „U kaváren bych se do tohoto způsobu tvoření názvu nepouštěl – výsledek obvykle působí infantilně,“ upozorňuje Šimoník.
„Pokud cílíte na hipsterskou komunitu nebo na vyšší třídu, tak vizuální styl a marketingové, tedy nejen produktové budování jména může být pro úspěch klíčové,“ uzavírá Kajnar.
Ambiente chystá restauraci Grils. Logo kombinující „industriálnost“ grilu a olejomalbu představující dívčí svět zpracovalo studio Najbrt.
Foto: Ambiente