Marketéři někdy tápou, kde vzít obsah na svůj firemní blog. Často se uchýlí ke sdílení obsahu, který najdou někde jinde. Dejte si ale pozor, ať kvůli nerozvážnému užití cizího díla nedostanete sebe nebo svoji firmu do zbytečných problémů.
Je například video, které vložíte na svůj firemní blog z YouTube, užitím cizího díla, na které potřebujete licenci? V této oblasti už v minulosti tápalo nemálo právníků, a tak se otázka sdílení děl dostala až k soudu Evropské unie. Ten nám všem vzkázal, že existují případy, při kterých nepotřebujete opatřovat souhlas či licenci autora. Je ale zapotřebí dodržet několik pravidel.
Zaprvé je potřeba dílo sdílet – to znamená „embedovat“ do vašeho webu -, netvořte však žádné kopie. Jakékoliv změny, jako například smazání z původního zdroje, se okamžitě musí projevit i na vaší stránce.
Neposkytujte zdarma placený obsah
Video pak můžete legálně sdílet, pokud ovšem nerozšíříte okruh osob, kterým bylo původní dílo dostupné. Například pokud budete na svém blogu vkládat video, které autor dal na web s tím, že se k němu dostanou jen odběratelé po zaplacení určitého finančního příspěvku, nemůžete svým sdílením video zpřístupnit i neplatičům a obejít tak poplatek, který chtěl autor díla vybírat.
A co přesouvání díla z jedné platformy – třeba webu – sdílením na jinou, například Facebook? To je právně v pořádku, pokud někdo dílo vypustí bez dalšího omezení na internet, musí se smířit s tím, že se k němu mohou dostat všichni lidé s on-line přístupem.
A především: chcete-li se vyhnout problémům, nesmíte sdílet nic ze zdroje, který sám autorská práva porušuje. Jinými slovy, ověřte si, jestli váš link nevede na článek, fotku nebo video, které se na odkazované platformě vyskytuje protiprávně. Za porušení autorských práv byste totiž také odpovídali.
Ani v případě sdílení nezapomínejte uvádět zdroje. I kdyby to zákon nechtěl, buďme k autorům slušní.
Autorka je advokátkou ve společnosti eLegal.