Když se dívám na reklamy, které mají oslovit ženy, skrývá se v nich poselství dokonalosti a bezchybnosti. Vidíme ženy se skvělým účesem, make-upem i postavou. Už se ale my, spotřebitelé, nedozvíme, že takové výstupy jsou většinou výsledkem několika hodin práce profesionálů – vizážistů, grafiků a počítačových expertů.
Možná taková reklama zafunguje, zákazníci produkt nakoupí, prodejce je spokojený, agentura také. Ale vy, reklamní profesionálové, už se nedozvídáte, jak takové fotografie a titulky působí na dívky a ženy, které kontaktují naše pracoviště.
Ty, které ve snaze vypadat dokonale, jak jim vy prezentujete, začaly odmítat přirozené stravování a onemocněly poruchou příjmu potravy. Mnohým jde skutečně o život.
Za posledních 15 let, co Centrum Anabell existuje, jsem takových reklam viděla tisíce. Stále dokola čteme, co mohou a mají ženy udělat pro rychlý úbytek váhy („Čeká vás dovolená? Víme, jak zhubnete do plavek hned!“) nebo pro stoprocentně efektivní úpravu hmotnosti podle hollywoodských vzorů.
Jenže! Všimli jste si, že v takových reklamách se až příliš často objevují výrazně štíhlé modelky? Že se v časopisech na jedné stránce objeví článek o nebezpečí anorexie a bulimie a hned vedle něj reklama na hubnoucí čaje, podpořená fotografií krásné mladé ženy s velikostí 34 až 36?
Naše klientky pak říkají: „Chtěla jsem být dokonalá, líbit se, všichni kolem tak cvičí, chtějí jíst zdravě, vypadat krásně… a já nemám ani pěkné nohy, ani ploché břicho, mám křivé zuby a pihatý nos.“
Končí to váhou 35 kg – pak mají vaše titulky, retušované fotografie a dokonalost fatální následky.
Mohu vás tedy o něco požádat? Zkuste to jinak! V květnu 2017 přišla z Francie informace o schválení zákona regulujícího zveřejňování přílišné štíhlosti a retušovaných fotografií. Nový zákon se týká i upravování digitálních fotografií a ty, které jsou následně upravovány, musí být označeny jako photographie retouchée, tedy retušované fotografie.
Jak by se takovému zákonu dařilo u nás v Česku?
Jana Sladká Ševčíková, ředitelka, Centrum Anabell