Velmi štíhlé ženy v reklamě? Asi fungují, ale mají fatální následky

Když se dívám na reklamy, které mají oslovit ženy, skrývá se v nich poselství dokonalosti a bezchybnosti. Vidíme ženy se skvělým účesem, make-upem i postavou. Už se ale my, spotřebitelé, nedozvíme, že takové výstupy jsou většinou výsledkem několika hodin práce profesionálů – vizážistů, grafiků a počítačových expertů.

Možná taková reklama zafunguje, zákazníci produkt nakoupí, prodejce je spokojený, agentura také. Ale vy, reklamní profesionálové, už se nedozvídáte, jak takové fotografie a titulky působí na dívky a ženy, které kontaktují naše pracoviště.

Ty, které ve snaze vypadat dokonale, jak jim vy prezentujete, začaly odmítat přirozené stravování a onemocněly poruchou příjmu potravy. Mnohým jde skutečně o život.

Za posledních 15 let, co Centrum Anabell existuje, jsem takových reklam viděla tisíce. Stále dokola čteme, co mohou a mají ženy udělat pro rychlý úbytek váhy („Čeká vás dovolená? Víme, jak zhubnete do plavek hned!“) nebo pro stoprocentně efektivní úpravu hmotnosti podle hollywoodských vzorů.

Jenže! Všimli jste si, že v takových reklamách se až příliš často objevují výrazně štíhlé modelky? Že se v časopisech na jedné stránce objeví článek o nebezpečí anorexie a bulimie a hned vedle něj reklama na hubnoucí čaje, podpořená fotografií krásné mladé ženy s velikostí 34 až 36?

Naše klientky pak říkají: „Chtěla jsem být dokonalá, líbit se, všichni kolem tak cvičí, chtějí jíst zdravě, vypadat krásně… a já nemám ani pěkné nohy, ani ploché břicho, mám křivé zuby a pihatý nos.“

Končí to váhou 35 kg – pak mají vaše titulky, retušované fotografie a dokonalost fatální následky.

Mohu vás tedy o něco požádat? Zkuste to jinak! V květnu 2017 přišla z Francie informace o schválení zákona regulujícího zveřejňování přílišné štíhlosti a retušovaných fotografií. Nový zákon se týká i upravování digitálních fotografií a ty, které jsou následně upravovány, musí být označeny jako photographie retouchée, tedy retušované fotografie.

Jak by se takovému zákonu dařilo u nás v Česku?

Jana Sladká Ševčíková, ředitelka, Centrum Anabell

 

 

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia