Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Reklama pomáhá hlavně starším

Ryze internetová „generace Z“ upřednostňuje kamenné prodejny před on-line nakupováním. Na webu zboží spíš jen srovnává a vybírá. Svůj volný čas totiž mládež ve věku 15 až 17 let ráda tráví v nákupních centrech.

Častěji přes internet nakupuje generace Y, tedy takzvaní mileniálové. Ovšem potraviny takto objednává pouze 11 procent z nich. „Potraviny se Češi podle všeho stále nenaučili nakupovat on-line v takové míře, jak se zřejmě čekalo,“ říká ředitel společnosti Retailtrek Martin Hošek.

Uvedené informace vyplývají z výzkumu, který pro Retailtrek zpracovala agentura ppm factum. Zapojilo se do něj dva a půl tisíce lidí ve věku 15 až 71 let. Studie se věnuje nákupním zvyklostem i tomu, jaké reklamní kanály mají na nákupní chování Čechů vliv.

Reklama
ČEZ

Módu nakupujeme impulzivně

Ke zmíněnému on-line nákupu potravin Martin Hošek dodává: „Domníváme se, že si on-line nákup stále nevyzkoušelo velké množství českých zákazníků, takže ani neměli možnost poznat výhody těchto služeb. Navíc v našem průzkumu se ukázalo, že v případě potravin se tři čtvrtiny Čechů napříč generacemi rozhodují až v samotné prodejně.“

Právě potraviny nakupuje on-line pouze osm procent oslovených. Hlavní místo pro nákupy potravin představují obchodní centra. Naproti tomu potřeby pro volný čas na webu někdy zakoupí 60 procent lidí.

Není překvapivé, že generace Y – tedy lidé narození v letech 1980 až 1999 – nakupuje na internetu častěji než generace Z, narozená po roce 2000. Je totiž bohatší. „Mileniálové se již dostávají do produktivního věku, kdy většinu času tráví v práci, kdežto mladší generace je ještě při studiích odkázána na peníze rodičů,“ vysvětluje Hošek.

Z průzkumu dále vyplývá, že generace Y i Z patří k impulzivnějším nakupujícím, alespoň co se módního oblečení týče. Rovněž celých 40 procent všech respondentů uvedlo, že si módní oblečení vybírá až při nákupu. V kategorii potřeb pro volnočasové aktivity naopak převládá – ze 64 procent – výběr i několik dní před nákupem. Oblečení, obuv a módní doplňky nakupují lidé hlavně v obchodních centrech.

Muži častěji vyhledávají informace na webových stránkách a přes mobilní aplikace. Naopak ženy se informují přímo v prodejnách, čtou reklamní letáky, prohlížejí sociální sítě nebo se dívají na televizi.

E-mail je pořád nejlepší

Průzkum se zabýval též vlivem reklamy na nákupní chování Čechů. Subjektivně usnadňuje reklama nakupování skoro 40 procentům všech dotázaných, hlavně ženám. Nejvíce podle vlastních slov pomáhá starším generacím X (lidé narození v letech 1966 až 1979) a tzv. baby boomers, narozeným v letech 1945 až 1965, u nichž se podíl těch, kterým reklama napomáhá při nakupování, přes 40 procent přehoupl.

Průzkum srovnával i efektivitu reklamy zaslané do chytrých telefonů prostřednictvím SMS, e-mailu a sociálních sítí. SMS zprávu si určitě přečte 27 procent uživatelů smartphonů, nabídku v e-mailu 21 procent. Nabídky zaslané pomocí sociálních sítí si určitě přečte jen 15 procent lidí. Nejefektivnějším reklamním kanálem je podle průzkumu e-mail, který při nákupu pomáhá 56 procentům respondentů a platí nejvíc na generaci X a baby boomers.

Více než 80 procent mileniálů hledá informace o zboží přímo na webových stránkách prodejců, o něco méně z nich využívá cenové srovnávače.
Foto: Shutterstock

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)