Od 1. září bude oficiální televizní měření sledovanosti zahrnovat odloženou sledovanost měřenou za období tří dnů po odvysílání pořadu. Jinými slovy, počítat se bude i zpětné zhlédnutí z archivu. Televizní stanice ubezpečují, že ceny reklamy se v důsledku tohoto opatření nezmění.
O trochu si však televize polepší z hlediska kumulované sledovanosti v populaci (GRP). „Díky zahrnutí odložené sledovanosti se mírně zvedne počet GRP, které televize má a může prodat,“ řekl Vladimír Pořízek, provozní ředitel FTV Prima. Ale pro většinu klientů zůstane cena kampaně v podstatě stejná jako doposud.
Stoupající odložená sledovanost
Odloženou sledovanost, a to až sedm dnů po živém vysílání pořadu, monitoruje Asociace televizních organizací (ATO) od roku 2013. V únoru 2016 do výstupních dat zahrnula odloženou sledovanost ve stejný den, ve kterém byl pořad vysílán živě. Nově se tato oficiální změna ještě více rozšíří a data o sledovanosti budou k dispozici s třídenním zpožděním.
Televizní stanice změnu obhajují tím, že musí držet krok se změnami konzumace televize. Odložená sledovanost nabývá na důležitosti. Podle ATO představuje aktuální poměr odložené televizní sledovanosti k té živé přibližně tři procenta.
Společnost Atmedia očekává, že v následujících pěti letech trend poroste. „Nicméně u celkové televizní sledovanosti nepředpokládáme překročení hranice deseti procent,“ uvedla šéfka společnosti Michaela Vasilová. Podle Pařízka může být potenciál růstu veliký, záleží ale také na tom, jakou službu si diváci vyberou. U kabelových televizí či IPTV, kde jsou možnosti zpětného přehrání nejdostupnější, dosahuje odložená sledovanost až 23 procent.
V současné době se v případě televize Prima diváci zpožděně často dívají například na seriál Ohnivý kuře. „Největšího podílu odložené sledovanosti u nás dosahují zábavní pořady a reality show, dále pak oblíbené seriály z vlastní produkce,“ shrnul za konkurenční Novu obchodní ředitel skupiny Jan Vlček. U kanálů Atmedia mají největší podíl odložené sledovanosti filmové a seriálové stanice AXN, Film+ a Joj Cinema. U nich dosahuje odložená sledovanost devět procent té celkové.
Od Nového roku další novinky
Změny v měření televizní sledovanosti nastanou také od roku 2018. Peoplemetrový projekt vstoupí do dalšího pětiletého cyklu a zahrne i ty diváky, kteří sledují televizní vysílání přes internet. Pro ATO tento nový projekt změří opět společnost Nielsen Admosphere. Na otázku, proč nepočkala se změnou měření související s odloženou sledovaností až na příští rok, ATO neodpověděla.
Sledování pořadů z archivu je mezi diváky čím dál oblíbenější a televize potřebují změny jejich chování podchytit.
Foto: Mautilus