Dvacet milionů smluv s tvůrci obsahu, 400 hodin nových videozáznamů přibývajících každou minutu. Taková je současná velikost videoserveru YouTube, kterou v Praze při své návštěvě popsal obchodní ředitel této služby, Robert Kyncl. Nejvýše postavený Čech mezi manažery Googlu vysvětloval, jak se služba vyrovnává s globální odpovědností za obsah. Obří dosah služby kromě jiného znamená, že se na ní také šíří problematická videa podporující nenávist.
Mnoho značek ve Spojených státech kvůli tomu letos Googlu pohrozilo, že z YouTube stáhnou své reklamy, pokud portál nenajde způsob, jak zamezit jejich zobrazování například ve spojení s antisemitským obsahem.
Kyncl popsal, že podstatnou část práce odvede softwarová detekce, ručnímu posuzování závadnosti obsahu se pak věnují tisíce zaměstnanců Googlu po celém světě. „Ale někteří hateři přesně znají pravidla a pohybují se na jejich hraně,“ přiblížil problém Kyncl. „Takovým pak odřízneme podporu, říkáme tomu, že je připravíme o kyslík. Vypneme doporučování jejich videí a podobně,“ vysvětlil manažer.
„Otevřenost je nejlepší obchodní model. Ale taky se nejhůř zvládá,“ zhodnotil situaci, se kterou se dosud žádné médium v takové míře nemuselo vyrovnávat.
Seriály budou internetová věc
„YouTube je v podstatě exportní byznys. Průměrně 60 procent příjmů, které si youtubeři vydělají, jim přijde z ciziny,“ přiblížil Kyncl. Budoucnost bezplatných on-line platforem vidí velmi optimisticky. Podle něj do budoucna půjde o hlavní producenty pořadů pro celý svět, zatímco klasickým televizním stanicím zůstane jako silná stránka výroba obsahu pro lokální trhy.
Měsíčně má videoportál od Googlu 1,5 miliardy uživatelů. Většina přístupů na YouTube (68 procent) už je z mobilů, nejrychleji ale roste sledování na chytrých televizorech s připojením k internetu.
Natáčet pro YouTube se rozhodla i Kynclova manželka, která si kanál založila před rokem. „Občas po mně chce, jestli bych nemohl něco zařídit. Ale to víte, nemůžu,“ smál se Kyncl při pražském setkání.