Když se řekne automatizace, hodně lidí si představí složité systémy typické pro velké subjekty s dostatečnými rozpočty. Ale to už neplatí. Možná automatizujete i vy sami, už samotnou rozesílku newsletterů lze považovat za částečnou automatizaci. Tyto kroky mohou zvyšovat efektivnost řady marketingových činností a tím i vaši konkurenční výhodu. Jediné, co potřebujte, abyste mohli začít, je schopnost strukturovaně přemýšlet o marketingových procesech a být schopen identifikovat oblasti příležitostí.
Jak může taková automatizace vypadat u marketingové agentury? Představte si menší agenturu o 15 zaměstnancích, která chce nabízet služby na vysoké úrovni s co nejvyšší přidanou hodnotou pro své klienty. Zároveň je nucena prosadit se mezi většími agenturami s investory v zádech. Klient si platí paušální částku za výkonnostní marketing, například PPC reklamu v objemu 10 agenturních hodin, u kterých očekává, že se agentura plně věnuje vytváření, správě a optimalizaci kampaní. S těmito činnostmi je ale spojeno mnoho opakovaných úkonů, například reportování a různé kontroly. To je možné automatizovat různými skripty nebo vhodnými marketingovými nástroji. V konečném součtu mohou tvořit tyto méně odborné práce až 50 procent agenturních hodin.
Agentura může postupovat třemi způsoby – nerozlišovat hodinovou sazbu těchto činností, reflektovat ji, anebo se pokusit většinu automatizovat a maximalizovat objem aktivit s nejvyšší přidanou hodnotou pro klienta. V případě třetí varianty jsou výhody na obou stranách zřejmé.
Automatizace je aplikovatelná kdekoliv, ale je nutné brát v potaz nejen výhody, ale i nevýhody, které nemusí být vždy na první pohled zřejmé. Jste-li zasekáni v excelovských tabulkách a opakovaných procesech, zkuste se zamyslet nad tím, jak přinést vyšší efektivitu do svého podnikání. Hledejte způsoby, jak redukovat manuální práci a lidský zásah. Pokud nezačnete, vašemu podnikání bude ujíždět vlak.
Ondřej Götthans, jednatel, Unikum