Propojením map a marketingových dat vzniká geomarketing, který letos najde své využití v předvolebních kampaních politických stran. Zadavatelům umožňuje přesněji cílit na klienty nebo voliče a díky tomu ušetřit prý až polovinu prostředků na vedení kampaní.
Před letošními volbami do poslanecké sněmovny bude nově platit limit 90 milionů u nákladů na kampaň jedné strany. Podle Jana Senohrábka ze společnosti Česká distribuční je právě toto ideální oblast pro nasazení geomarketingu. „S jeho využitím jsme například schopni určit, kde se nachází mladší a vzdělanější obyvatelé, tedy typičtí voliči TOP 09, a kde naopak starší a méně vzdělané obyvatelstvo, tedy voliči KSČM,“ přibližuje segmentaci.
U řidičů uspěly letáky
Geomarketing čerpá data z různých zdrojů. Může jít o Český statistický úřad, různé výzkumy či databáze dodané přímo zadavateli. To vše se pak propojí s mapovými podklady. „Díky tomu lze například zjistit, odkud zákazníci přicházejí, kde je ještě obchodní potenciál, kde je jaká struktura zákazníků, a tomu kampaň přizpůsobit,“ vysvětluje Senohrábek. Kromě zmiňované předvolební kampaně se geomarketing využívá například při rozhodování, kam umístit novou prodejnu nebo obchodní centrum. „Výhodou geomarketingu je například fakt, že se jedná o zpracování dat bez osobních údajů, avšak s vysokou přesností lokalizace,“ říká Michal Vacek, ředitel agentury Český marketing. Podle svých slov byl právě on u nás první, kdo implementoval zpracování dat na úrovni PSČ na pokladnách obchodních řetězců.
Typickým výstupem geomarketingu jsou letáky. „Velice se osvědčila distribuce letáků s využitím geomarketingu u klienta, který řešil náborovou kampaň na pozice řidičů nákladních vozů,“ vzpomíná Senohrábek. „Klasické nástroje jako inzerce v tisku nebo na pracovních portálech nepřinesly potřebné výsledky. Pomocí geomarketingové analýzy byly vybrány oblasti s největší afinitou a ve výsledku bylo 73 procent všech uchazečů zajištěno díky letákům,“ dodává.