Vojtěch Ciml: Chceme být symbolem pro přednášky a vzdělání. A porazit i YouTube

Vojtěch Ciml si neklade malé cíle. Svou videoplatformu a software SlidesLive, který automaticky synchronizuje slidy přednášejícího a obrazový záznam, vidí jako „novodobou Alexandrijskou knihovnu“ a „symbol pro vzdělání“. Jeho nápad s nahráváním přednášek po celém světě se každopádně zalíbil i spoluzakladateli firmy Avast Eduardu Kučerovi a spolumajiteli finanční skupiny RSJ Václavu Dejčmarovi, kteří do podniku společně investovali milion dolarů.

Jak velká je vaše firma? A kde operuje?

Je nás 15, stále rosteme. Budujeme síť nezávislých kontraktorů – kameramanů, kteří pro nás točí videa. Těch je asi 150. Funguje to tak, že jste třeba firma ve Washingtonu a objednáte si nahrávání konference v Barceloně. My pošleme nejbližší lokální tým, který to natočí, upraví a přenese na servery. Jako má Uber řidiče, tak my máme kameramany. Začali jsme v Česku, pak jsme se rozrostli po Evropě. Následně i do Ameriky a Tokia. Máme 400 až 500 klientů.

Údajně jsou pro vás důležití čeští kameramani. Proč?

Češi jsou šikovní a technicky nadaní. Navíc jsou zvyklí improvizovat. Američané dělají málokdy nad rámec toho, za co jsou placení. Americký kameraman vám sice řekne, že nic není problém, a umí se i lépe prodat, ale nemusí být tak dobrý.

Když říkáte, že Američané se umí lépe prodat, jak jste přesvědčili americké firmy, aby si vybraly vás? Jak se propagujete?

To je nejtěžší věc. Ale máme vysokou retenci – když klienta získáme, tak s námi zůstane. Ovšem nejsložitější je „dostat nohu do dveří“. Vezměte si, že za nimi přijede „někdo z Československa“ a nabízí jim natáčení. Dělali jsme cold e-mailing a cold calling, ale nakonec nejlépe zafungoval networking. Zákazníci potřebují vidět, že jste reálná firma. Když máte kanceláře na Manhattanu, a ne falešnou adresu, tak s vámi jednají jinak. Pokud v Americe uděláte dobrý první dojem, otevírá to dveře dál a lidé vás vřele doporučují.

Na networking máte někoho vlastního, nebo s tím pomáhá někdo z investorů?

Máme lokální zaměstnance v Americe a Německu. Nedáváme tu práci agenturám. Myslím, že v začátcích to potřebujete mít in-house – rozumíte tomu nejlépe. Nečekáte na to, až vám zavolá někdo z agentury a řekne: „Prošustrovali jsme 10 tisíc dolarů za kampaň a nefungovalo to“. Je hlavně potřeba nebát se ptát, to je totiž český komplex. Je to jeden e-mail, telefonát, a když klient neodpoví, tak ho oslovte znovu. Vytrvalost je to, co nám vyhrálo klienty.

Máte nějakou dlouhodobou komunikační strategii?

Ten byznys má dvě části. Jedna část vydělává peníze a roste s firmou. Jsou to třeba korporátní akce nebo konference za peníze, které nejsou veřejné a kolikrát se nedostanou na naše stránky. Pak je druhá část, na které to začalo a na čem je postavený celý nápad. Je to věda a vzdělání. To nám přináší hodně zhlédnutí a návštěv na stránkách. Proto jsme začali spolupracovat třeba s newyorskou veřejnou knihovnou. Chceme takhle porazit YouTube. Tam jsou kočky a „fail“ kompilace, ale my se chceme stát symbolem pro vzdělání.

Drtivá většina výnosů, které YouTube má, dělají ovšem reklamy. Dovedete si představit, že budete mít podobný model?

V současnosti se reklamám vyhýbáme. Máme naplánované jiné věci, třeba prémiové funkce, jako má Spotify. Nedávno jsme vydali mobilní aplikaci. To se v Americe řeší víc. Tam nemůžete být 30 vteřin neaktivní, stále hledáte nějaký obsah. Teď se chceme soustředit na uživatele a zákazníky, aby přišli a měli naši službu rádi. Pak už se ty peníze někde najdou.

Lákalo by vás v budoucnu pracovat i s televizemi? A měli byste raději vlastní kanál, nebo byste chtěli dodávat obsah pro existující televize?

Nebráníme se tomu, aby si někdo vyžádal specifický obsah, ale lepší by byl vlastní kanál. Zrovna tento týden to řešíme. Přemýšlíme o IPTV, o vědeckém kanálu.

Vojtěch Ciml, zakladatel a CEO SlidesLive

Vystudoval na ČVUT obor otevřená informatika. S nápadem zaznamenávat přednášky přišel ještě za studií v roce 2010, samotná firma SlidesLive ale vznikla až o dva roky později. V roce 2016 se firmě po Česku a Německu podařilo prorazit i v USA, kde teď Ciml tráví většinu času.

„Pro nás jsou marketingem samotní přednášející. Říká se, že „content is the king“. My ten content máme, dokonce se nám nabírá nový každý den,“ říká zakladatel SlidesLive.
Foto: Matej Slávik

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

tesco_hlavni
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
tesco_hlavni
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen