Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Politika v brandové kampani? To je hra jen pro kingy

Nikdy se s neznámým člověkem nebavte o politice ani o náboženství. Co platí pro nezávaznou konverzaci, platí pro marketing velkých značek dvojnásob. Ne že by se některé brandy čas od času nepustily do politických témat, ale většinou jde o prověřené držáky, na kterých panuje celospolečenská shoda, jako rovné příležitosti pro ženy nebo boj proti rasismu. Už ani Benetton pořádně neprovokuje. Ale belgický Burger King ukázal, že může být výhodné z této komfortní zóny vystoupit.

V animované kampani nechal lidi volit, kdo je skutečný král země, jestli monarcha Philippe, nebo fast food. Hlasující pro krále Philippa pak čekala v anketě série hlášek typu „Ale král vám nikdy neudělá tak dobré hranolky“. Král je dnes v Belgii velmi respektovanou osobou a jedním z mála symbolů, jež drží Valonsko a Vlámsko pohromadě. Proti zneužití osoby panovníka v kampani se tak samozřejmě ihned ohradil královský dvůr i další belgické osobnosti. Přesně tím dodaly anketě ještě větší pozornost.

Burger King pak zveřejnil výsledky hlasování, které „prý“ dopadlo ve prospěch krále Philippa podezřele těsným rozdílem 51 : 49. Fast food uznal porážku a slovo King dokonce na pár dní odebral ze svého názvu. Výsledkem je mediální prostor zdarma, který by stál v tradičně pojaté kampani pořádný balík.

Reklama
MMcite

Burger King moc dobře věděl, co dělá. Na belgický trh teprve vstupuje a trocha kontroverze mu určitě hrála do karet. Odebrání slova King z názvu byl pak onen pověstný marketingový twist, který dodal celé kampani nadhled a uklidnil i zarputilé royalisty.

Když už se firma podobně jako Burger King odhodlá trochu zaprovokovat, musí mít dobře spočítáno, že na tom nakonec vydělá. Etablované značce, která je na trhu dostatečně známá a těží z předešlých mediálních investic, by kontroverze mohla spíš uškodit. Náboženství a politika zkrátka bouří emoce a marketéři musí mít už na začátku plán, jak je nakonec zkrotit. Využít politickou situaci v zemi je nebezpečná strategie, ale když všechno klapne, je to královská trefa.

Filip Uhlíř media planner, OMD

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu