Až 80 miliard ročně se v Česku „protočí“ v módním byznysu, peníze jsou ale rozdrobené mezi velké množství subjektů. Na talkshow Ogilvy OnAir to uvedl spoluzakladatel e-shopu Zoot Oldřich Bajer. Druhým hostem byla šéfredaktorka módního časopisu Harper’s Bazaar Barbora Nesvadbová.
Zoot získává v poslední době hodně mediální pozornosti, také díky tomu, že novinářům schází experti na módní trh. „U nás je velmi snadné se dostat do médií. Protože kromě zahraničních firem a Liběny Rochové se o tomto tématu nemá kdo bavit,“ upozornil Bajer.
I zájem číst si o módě na papíře přetrvává. „Čtenost a prodeje našeho časopisu jsou stabilní, neklesají,“ řekla Nesvadbová. Podle dat ABC ČR se průměrný prodaný náklad pohybuje kolem 20 tisíc výtisků. Nesvadbová zastává názor, že zážitek ze čtení tištěného média, ať už časopisu nebo knihy, nejde elektronicky nahradit.
Zoot chce dobýt Polsko
Papír je důležitý i pro internetovou firmu Zoot, vydává vlastní dvouměsíčník, který je dostupný na všech trzích, kde firma podniká, tedy v Česku, na Slovensku a v Rumunsku.
„Chceme být důležitým středoevropským hráčem. To znamená prorazit v Polsku – a právě na rumunském trhu se učíme,“ řekl Bajer. Rumunsko podle jeho zkušeností přeskočilo éru stolních počítačů a nákupy řeší rovnou z chytrého mobilního telefonu.
A jaké jsou rozdíly v módě? „Rumunské oblékání je pestré a zábavné, pro Slováky jsou důležité značky a Češi chtějí černou, šedou a bílou,“ popsal Bajer mentalitu zákazníků v jednotlivých zemích.
Odlišný přístup měli diskutující k důležitosti módních blogů. „Nevnímáme, že by firmy chtěly raději inzerovat u blogerek místo u nás,“ podotkla Nesvadbová.
Naopak pro e-shop Zoot je komunikace prostřednictvím osobních stránek blogerů natolik zásadní, že společnost má samostatnou pracovní pozici, jejíž náplní je budování a udržování vztahu s těmito lidmi. „Za spolupráci ale nechceme blogerům platit, výsledek by nevypadal autenticky,“ vysvětlil Oldřich Bajer.